Om leerlingen op middelbare scholen voor te lichten over het nieuwe examenvak informatica kunnen docenten verwijzen naar internet. De website voor Informatica in het Voortgezet Onderwijs biedt sinds een week speciaal hiervoor geschreven materiaal.
Volgens de makers van het voorlichtingsmateriaal hebben veel leerlingen een vertekend beeld van het vak. "Leerlingen die het op het rooster zien staan denken vaak: Ha, leuk, lekker computeren." Om te voorkomen dat leerlingen, met in het achterhoofd stereotypen als een cursus Html of knoppenkunde, het verkeerde vak kiezen, schreven vijf informaticadocenten voorlichtingsmateriaal.
Wat is het vak niet? Het is een van de eerste vragen die de site beantwoordt. De docenten schrijven dat het vak een ‘kijkje onder de motorkap’ van computers biedt en laat zien wat er ‘achter de schermen’ van programma’s gebeurt. "Je onderzoekt hoe computers en programma’s in elkaar moeten worden gezet zodat gebruikers er zonder problemen mee kunnen werken."
Programmeren is een onderdeel van het schoolvak, zo stellen de docenten de lezers gerust. "Het vak is breder en veelzijdiger. Ook kennis van (bedrijfs)organisaties en -processen, sociale vaardigheden, communiceren en creativiteit spelen een belangrijke rol."
Niet alleen leerlingen kunnen op de website terecht met vragen. De site biedt docenten informatie over drie lesmethoden. De schoolleiding kan er terecht voor zaken als financiële ondersteuning en welke docenten het vak mogen geven als er geen informaticadocent voorhanden is.