Toen hij nog aan het hoofd stond van IBM’s server divisie, versimpelde Sam Palmisano de product-lijnen om de verwarring bij de klanten weg te nemen. Daarom was hij ook een voorstander van het open source besturingssysteem Linux; het draait op alle platformen en maakt uitwisselbaarheid van applicaties of data een stuk overzichtelijker.De zaken vereenvoudigen, dat is kennelijk een drijfveer voor Palmisano, sinds maart dit jaar topman van heel IBM. Want nu is het de beurt aan de software-divisie.
Afgelopen zondag meldde de Financial Times dat Big Blue begin volgend jaar de vijf grote software-productlijnen gaat toespitsen op twaalf bedrijfstakken. Het zal voor de dertienduizend verkopers en dienstverleners wel even wennen zijn. Ze zullen zich moeten inleven in de problemen van bijvoorbeeld winkeliers, fabrikanten of bankiers. Ook de programmeurs zullen de andere wind wel voelen; volgens de krant worden Websphere, Lotus, Tivoli, Db2 en Rational gebundeld aangeboden, in twaalf smaken. Zelfs de ontwikkelpartners worden gestimuleerd om branch-specifieke applicaties te maken. Dat klinkt niet eenvoudiger, maar is het wel. Voornamelijk voor de klanten.
Gooit IBM hiermee de befaamde customisation overboord? Dat is nog niet duidelijk: klanten worden niet tot alle onderdelen uit de IBM-suite verplicht, meldt het bedrijf. Let wel: totnogtoe verdienen de mannen in blauwe pakken flink aan het voor ieder bedrijf op maat maken van de eigen software.
Gezien alle tijd en energie die IBM aan het maken van software spendeert, zouden alle producten zo langzamerhand wel voltooid mogen zijn. Het is voor de klant nauwelijks van belang of het werkt met Websphere, Db2 of Lotus. Die wil gewoon zijn verkopers, klantenservice, veldwerkers en onderhoudstechnici een goed draaiende ict-infrastructuur aanbieden. Het zal echter nog wel even duren voor we echt kunnen spreken van IBM Financials of IBM Retail. Andere softwarebedrijven zijn daar veel verder mee. Het wordt dus dringen op de markt, Palmisanto.< BR>