Yacht is begonnen met het ontslaan van ICT’ers. Dit stelt een van hen. Hij kreeg vorige week te horen dat zijn tijd bij de detacheringstak van Randstad voorbij is. De automatiseerder zit thuis sinds hij deze zomer de opleiding webtechnology afrondde. Van de 1600 ICT’ers van Yacht heeft ruim 10 procent geen werk.
De ICT’er, die anoniem wil blijven, wijt de problemen bij Yacht deels aan een verkeerde afstemming van vraag en aanbod. Volgens hem hadden de accountmanagers van Yacht werk voor ICT’ers die konden programmeren in talen als Java, PHP en Perl. Die boodschap kwam niet over bij de Yacht-medewerkers die samen met opleidingsinstituut Mind-IT het cursusprogramma opstelden.
De opleiding die hij en zijn collega’s kregen was volgens hem onvoldoende. De ICT’er heeft de stellige indruk dat de cursussen werden gegeven door trainers die net zelf waren klaargestoomd. De training monddde uit in het certificaat Certified Internet Webmaster. "Op papier leek het aardig, maar de lessen waren heel oppervlakkig. Sommige deelnemers konden aan het eind nog steeds geen website opzetten."
Werkervaring
Het ontbreekt de automatiseerders bij Yacht aan werkervaring, constateert de automatiseerder. "Het merendeel van deze webtechnologen is niet aan het werk. Sommigen lopen stage." De opdrachtgevers vroegen om detacheerders met twee jaar werkervaring.Yacht kon die niet leveren. Tegelijkertijd weigerde het bedrijf volgens hem de mensen op projecten met minder alure in te zetten, zoals via uitzendbureau Randstad. "Yacht had een stapje terug moeten doen. De vergelijkbare kandidaten van concurrent Appoint waren goedkoper."
De automatiseerder is ook kritisch over het aanname-beleid van Yacht. "Iedereen kon komen, het maakte niet uit wat je eerder gedaan had. Als je maar interesse had in computers." Onder zijn medestudenten telde hij onder meer een schilder en een docent lichamelijke opvoeding. "Met onervaren mensen bedien je het hogere marktsegment niet."
Herplaatsing
Volgens de automatiseerder is de meeste van zijn collega’s nog niet duidelijk wat hen boven het hoofd hangt. Bij het kantoor in Amsterdam moesten sommigen lease-auto en laptop alweer inleveren, terwijl in Eindhoven en Maastricht de managers nog van niets wten, laat staan de ICT’ers.
Het bedrijf verklaarde enkele weken terug het overschot aan ‘uitzendkrachten’ om te scholen of werk voor hen te zoeken buiten Yacht. Deze uitplaatsing loopt via de Central Delivery Unit (cdu) in Zeist, vertelt de Yacht ICT’er. "Toen mijn manager belde en begon over de cdu, wist ik dat het voorbij was."
De automatiseerder mag aangeven wel werk hij wel en niet wil uitvoeren. Het uitplaatsen moet zo snel mogelijk. "Als mogelijkheid staat er bijvoorbeeld of je in ploegendienst wil werken." De unit kijkt wel hoe de lease-auto en de computer geruild worden tegen extra’s in een volgende betrekking.
Ondanks zijn op handen zijnde vertrek is de automatiseerder niet ongerust over zijn toekomst. "Ik kom wel weer ergens aan de slag. Maar ik had collega’s die net een huis hadden gekocht, of een goede baan hadden opgezegd."
Water bij de wijn
Randstad-woordvoerder Maarten den Ottolander erkent dat voor een aantal ICT’ers Yacht geen toekomst biedt. Het grote aantal ICT’ers waarvoor geen werk is, bedreigt volgens hem de continuïteit van Yacht. "Voor mensen die uiteindelijk niet in het ervaringsprofiel passen, of die ondanks de scholing niet op een voldoende hoog niveau komen, zoeken we een passende oplossing."
Deze Yacht-ICT’ers inzetten via andere delen van het bedrijf wijst Den Ottolander af. Het bedrijf wil vasthouden aan de positionering dat het ervaren, hoogopgeleide professionals levert. "Doen we water bij de wijn, dan wordt het voor de klant onoverzichtelijk."