Amerikaanse IT-dienstverleners kijken verlekkerd naar Europa. Nu de rek op de thuismarkt eruit is, zal verdere omzetgroei overzee moeten worden behaald. De vooruitzichten op de Europese markt zijn veelbelovend. Van de grote servicebedrijven kiest EDS met een goed gevulde oorlogskas als eerste de aanval.
Volgens Amerikaanse marktonderzoekers groeit de IT-servicesmarkt in de Verenigde Staten op dit moment nauwelijks meer. Het overgrote deel van de grote ondernemingen heeft reeds zijn automatisering uitbesteed of besloten dit niet te doen. IT-dienstverleners als IBM, CSC en EDS krijgen daardoor steeds minder nieuwe opdrachten binnen voor het overnemen van rekencentra of het beheren van desktopomgevingen. Alleen bij Amerikaanse overheidsinstellingen valt nog veel te winnen.
Als gevolg hiervan proberen de dienstverleners andere inkomstenbronnen aan te boren, zoals webhosting en asp-diensten. Bovendien richten zij hun pijlen op andere continenten. EDS wil bijvoorbeeld zijn positie uitbouwen in Azië (Japan), Latijns-Amerika (Brazilië) en Europa. Dick Brown, chief executive offficer van EDS, noemt Europa zelfs de ‘nummer één-markt’ voor zijn bedrijf. "De markt groeit snel. Bedrijven en overheden schakelen steeds meer hulp in. Zij missen de ICT-geletterdheid om de benodigde complexe oplossingen te implementeren en te onderhouden." Brown heeft in de twee jaar dat hij nu de scepter zwaait, veel dor hout weggehakt en nieuwe managers aangenomen om de Texaanse automatiseerder weer in beweging te krijgen. Hij denkt dat EDS over vijf jaar meer opbrengsten haalt uit de rest van de wereld dan uit de VS.
Hoge lat
Naar verwachting groeit de totale ICT-markt in Europa van 112 miljard dollar in 1999 naar 177 miljard in 2003. Onderzoeksbureau IDC verwacht de komende vijf jaar een groei van 10 tot 12 procent, voortgestuwd door een toenemende vraag naar integratie-oplossingen rond Internet-, crm- en erp-toepassingen. Ook voorspelt het een groeiend aantal grote outsouringsdeals, met name in Zuid-Europa.
Voor EDS ligt de lat hoog: in 2003 moet het een omzet van 10 miljard dollar realiseren. Nu staat de teller nog op 5,2 miljard. De focus ligt op de industrie, overheid en bankwereld. Daarnaast wil het over drie jaar 10 procent van de omzet binnenhalen via een standaarddienstverlening aan het midden- en kleinbedrijf. Het concern biedt sinds kort via partners als EMC, Sun, Hewlett-Packard en Dell standaardoplossingen aan het mkb aan, zoals storage on demand, webhosting, asp-diensten en Internet-transactieverwerkingen.
De automatiseerder kan echter niet om overnames heen, wil het de ambitieuze groeiplannen waarmaken. Nu de reorganisatie is afgerond, beschikt het weer over een volle oorlogskas. Desgevraagd meldt Europees topman John Meyer dat EDS best Getronics zou willen overnemen. "Alleen staat het nu niet te koop." EDS, vertelt Meyer, had ook Debis willen kopen, maar dan voor 15 procent minder dan de ruim vijf miljard dollar die Deutsche Telekom ervoor heeft betaald. Origin, dat inmiddels door het Franse Atos is ingelijfd, stond niet op het verlanglijstje vanwege de matige prestaties.
Meyer mikt echter niet alleen op overnames. Zijn bedrijf moet in Europa ook groeien door het sluiten van outsourcingscontracten waarbij grote IT-afdelingen worden overgenomen.
Geen imago
Hoewel EDS achter IBM de nummer twee in Europa is, kampt het bedrijf hier met een imagoprobleem. Of, zoals John Meyer zegt: "Het ontbreken van een imago. De markt kent ons wel van de grote contracten, maar weet te weinig van onze integrale dienstverlening af." De automatiseerder wil vooral de positie in Duitsland en Frankrijk versterken. Dat denkt Meyer naast het plegen van overnames te bereiken door commerciële managers aan te stellen die over uitgebreide netwerken beschikken en de integratievoordelen van EDS goed voor het voetlicht kunnen brengen. In beide landen waren bestuurders tot nu toe vooral op de interne organisatie gericht. "In Frankrijk zijn bijvoorbeeld nog heel weinig outsourcingscontracten gesloten."