Grote ICT-bedrijven zien freelancers als de belangrijkste concurrent bij het werven en behouden van werknemers. Dat blijkt uit de ‘ICT Flash Survey 2000’, het salarisonderzoek van Hay Management Consultants. Adviseur Loek Bosman: "Bedrijven zijn als de dood dat de mensen weggaan en hun eigen bedrijf beginnen."
Het onderzoek van Hay wordt vandaag in Zeist gepresenteerd. Volgens Hay-consultant Willem Zonneberg maken de ICT-bedrijven zich grote zorgen over de kennis en ervaring die verdwijnt, wanneer hun automatiseerders een vaste betrekking inruilen voor een freelance-bestaan. Tegelijkertijd is de vraag of freelancers dezelfde kwaliteit leveren die ze van de eigen werknemers verlangen.
Hay voerde het onderzoek uit op basis van de gegevens van 36 bedrijven. Hier zijn in totaal 14.905 medewerkers bij in dienst. Volgens Hay zijn er Nederland 300.000 automatiseerders werkzaam. Daarvan zijn er tussen de tien-en vijftienduizend zelfstandig.
Consultant Loek Bosman is van mening dat bedrijven hun automatiseerders steeds vaker een pakket van arbeidsvoorwaarden aanbieden wat aanschurkt tegen de voorwaarden van zelfstandigen. "Zo kunnen ICT’ers drie of vier maanden op vakantie per jaar. Het bedrijf zet daar wel tegenover dat de werknemer een bepaalde omzet moet halen."
Meer vrije tijd
Volgens zowel Bosman als Zonneberg speelt het dilemma met name bij de belastingdienst, ABN Amro en de Rabo. Deze bedrijven vinden het heel lastig om hun bedrijfscao af te stemmen op hun IT’ers. Meer vrije tijd is een belangrijke wens van de automatiseerders; een wens die voor de werkgevers lastig is te verenigen met de voorwaarden van de andere werknemers. Zonneberg: "De IT’ers willen een zelfstandigen-pakket."
Begin dit jaar vreesden werkgevers volgens de twee nog de aantrekkingskracht van de Internet start-ups. "Dat is nu wel over, gezien de achterblijvende resultaten van deze jonge bedrijfjes." Toch is het imago van een bedrijf belangrijk voor het aantrekken of behouden van medewerkers. Bosman: "Bij Pink Roccade verhogen ze de salarissen ieder jaar met 8 tot 10 procent. Toch erkent het bedrijf dat het imago nog niet goed is. Ze zullen de kwaliteit van het werk moeten verbeteren."
Uniek imago
De beloning staat niet bovenaan het lijstje van de automatiseerders, blijkt uit de Flash survey. Interessant werk, carrière-mogelijkheden en training, zijn volgens Zonneberg de belangrijste drie redenen om een baan aan te nemen. Daarentegen staan voor het vertrek als argumenten bovenaan een hoger salaris elders, interessanter werk bij de ander en ontevredenheid over de stijl van management bij de huidige werkgever.
Volgens adviseur Zonneberg beginnen ICT-bedrijven langzamerhand op gewone bedrijven te lijken. "Ze zijn er weliswaar in geslaag een uniek imago te creeëren, maar wat betreft personeelsbeleid en salarissen lijken ze toch sterk op alle andere bedrijven." Het arbeidsvoorwaardenpakket van ICT’ers is wel meer toegesneden op de individuen dan in andere sectoren het geval is. "Dat maakt het spannender", stelt Zonneberg. Ondanks alle aandacht voor het gebrek aan automatiseerders, stelt hij: "Als het ze erom gaat veel geld te verdienen, kunnen mensen beter elders gaan zoeken."