Sport 7 had een netwerk nodig en snel. De kersverse EDP-manager liet de leveranciers het nodige denkwerk doen en werkte zo veel mogelijk met ‘fixed-price’-contracten. Zo was het netwerk nog net voor de competitie klaar.
Jan-Willem van Bentum kwam op 22 april in dienst bij Sport 7 ("Ik was, geloof ik, medewerker nummer 17"). Zijn taak: het ontwerpen en (laten) bouwen van het netwerk en alle daaraan te koppelen PC’s voorzien van de juiste software. Er waren echter een paar probleempjes. Zo was alleen het pand bekend waar het fysieke netwerk terecht moest komen. Het was nog gissen hoeveel gebruikers het zou gaan tellen. En ook wist niemand aan welke toepassingen zij behoefte zouden hebben. Het allerlastigste was echter de deadline. Op 18 augustus begon de voetbalcompetitie en dan moest het netwerk in de lucht zijn.
Een paar weken na zijn indiensttreding kreeg Van Bentum hulp van systeembeheerder Remco Kaphorst, die was aangetrokken om het netwerk fysiek op te zetten. Van Bentum: "Wij wisten absoluut niet welke eisen aan het netwerk gesteld werden. Iedereen had zijn eigen wensen, maar in het begin zaten we zonder gebruikers." De tijd drong en dus werden offertes aangevraagd. Net toen alles mondeling voor elkaar was, kregen ze te horen dat van locatie gewisseld was. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Sport 7 zou verkassen naar een gebouw naast de studio. Op dat pand waren de netwerkplannen gebaseerd. Toen bekend werd dat de verhuizing niet doorging, waren alle offertes in één klap waardeloos. Het betekende een verlies van drie weken op een toch al zeer krap tijdschema. Van Bentum koos, mede vanwege de tijdnood, voor een harde aanpak van de leveranciers. Iedere keer definieerde hij precies wat er moest gebeuren, alleen op het niveau van de gebruiker. Vervolgens vroeg hij drie leveranciers om een technisch uitgewerkte offerte. Nadat ze hun oplossing nader hadden toegelicht en eventueel aangepast, konden ze een prijsvoorstel doen. Van Bentum: "We riepen meteen: ‘Meerwerk kennen we niet. Over de prijs wordt niet onderhandeld. Je geeft direct je netto prijs en een tweede kans zit er niet in.’ Zo draagt de leverancier een groot risico, maar heeft wel de vrijheid om met een eigen oplossing te komen. We noemden de prijzen van de concurrenten niet, omdat de leveranciers dan misschien een goedkopere prijs zouden bieden dan het bedrijf aankan."
Vanwege de nog immer voortdurende onzekerheid over het aantal en de wensen van de gebruikers, nam Van Bentum radicale maatregelen. Het pand werd maximaal bekabeld en alle PC’s werden uitgerust met alles: een spreadsheet, Powerpoint en Filemake Pro bijvoorbeeld. Van Bentum zocht naar zo uitgebreid mogelijke standaardpakketten. Een van de zaken die het allereerst geregeld werden, was een verbinding voor e-mail. Het ‘smoel’ van de zender (het logo, de illustraties en dergelijke) is uit handen van de Amerikaanse ontwerper zelfs helemaal via Internet binnengekomen.
Compatibiliteit
Iedere keer als het netwerk nieuwe componenten nodig had, ging Sport 7 opnieuw het offerte-traject in. Hoe zorgde Van Bentum er voor dat al die onderdelen goed samenwerkten? Ook deze vraag werd uitbesteed aan de leverancier: "Het is aan de leverancier om de juiste vragen te stellen: ‘Wat hebben jullie staan?’. Hij moet zorgen voor de compatibiliteit, die zit bij de prijs in." Sommige aanbieders konden dit harde regime niet aan en vielen af. Het kwam voor dat Sport 7 ’s morgens belde om mee te delen dat ’s middags een hele berg hardware nodig was, of dat n� een techneut langs moest komen. Uiteindelijk werd Rijnhaave de belangrijkste leverancier met Cabletron als onderaannemer. Het hele netwerk, behalve de bekabeling, bestaat uit Cabletron-hardware. Gekozen is voor een combinatie van 10- en 100 Mbps-Ethernet en een drietal protocollen: TCP/IP, Netbeui van Microsoft en Appletalk. Andere leveranciers die een bijdrage geleverd hebben aan het netwerk zijn HTC en Triple P. Triple P, daar ging het toch niet zo goed mee? Van Bentum: "Wij hebben erg goede herinneringen aan ze. De service was perfect; we hebben er zelfs niks van gemerkt toen hun magazijn in rook opging!"
Het netwerk is nog steeds in beweging. De gebruikers willen nu beeldmateriaal overhalen van het videonetwerk naar hun kantoor-omgeving. Dit stelt zulke hoge eisen aan de infrastructuur, dat Sport 7 overweegt over te stappen op switched Ethernet. Atm is nog te duur. Van Bentum is door zijn zuinige aanpak zelfs nog onder het budget gebleven.