Storage leverancier EMC heeft enkele details vrijgegeven van het nieuwe Velocity partnerprogramma dat in de tweede helft van dit jaar van start gaat.
Daarin zijn alle partnerprogramma's samengevoegd, ook van de overgenomen bedrijven Legato en Documentum. RSA en VMware behouden hun eigen partnerprogramma. Michel Schrok, channel manager bij EMC, vertelt: "Het programma is mede tot stand gekomen met input van de partners die zitting hebben in onze internationale Partner Council. Er hebben een aantal veranderingen plaatsgevonden. We hebben een lager instapmodel voor nieuwe partners die onze oplossingen aan de onderkant van de markt verkopen. Daarnaast zijn er meer voordelen voor partners die meer investeren in EMC. Verder hebben we nu drie soorten partnerships, in plaats van vijf. Bij level 2 en 3 gaat het om partners die zeer nauw samenwerken met EMC op het gebied van storage solutions. Bij level 3 kijken we ook naar een nauwere samenwerking met partners die veel kennis hebben van business applicaties, onder andere Microsoft Dynamics, Oracle en SAP. Nieuwe Nederlandse partners met applicatiekennis die zich onlangs bij EMC hebben aangesloten zijn Avensus en Ensis, dochter van de i3 Groep."
In het nieuwe partnerprogramma ligt de focus op kennis en kunde, zegt Schrok. "We willen daarmee de saleskosten van EMC laag houden en er voor zorgen dat de partner een goede boterham verdient, onder andere door meer diensten te verkopen." Volgens Schrok kunnen partners goed verdienen aan de nieuwe oplossingen rond hardware, software, services en security die EMC biedt. "Dat zijn bijvoorbeeld file archiving, email archiving, backup & restore, virtualisatie, consolidatie en replicatie."
Hoewel EMC direct blijft verkopen is de focus in zijn geheel meer op de indirecte verkoop gericht, zegt Schrok. "De partner staat bij EMC centraal. Van de vier salesgroepen die we hebben, richten drie groepen zich op de indirecte verkoop. Ook de vierde salesgroep doet een substantieel deel van de omzet via partners. We zien dat de indirecte verkoop steeds verder toeneemt. Daarvoor heeft EMC onlangs extra nieuwe accountmanagers aangetrokken. Daarnaast hebben we ook een commercial team dat niks anders doet dan met partners nieuwe klanten uit het MKB en SMB te halen."