Volgens marktonderzoeker Datamonitor is EMC de belangrijkste leverancier van content-managementplatformen voor de bovenkant van de markt. Directe concurrentie wordt geleverd door IBM en in mindere mate Open Text. Dit zijn de conclusies van een nieuw onderzoeksrapport, getiteld ‘Decision matrix: selecting an enterprise content management (ecm) vendor’.
Datamonitor deed een kwantitatieve analyse van de mogelijkheden, ervaringen van eindgebruikers en de technologische aspecten van een aantal ecm-oplossingen. Het gaat om oplossingen voor het beheer van gestructureerde en ongestructureerde inhoud, e-mail, beeldmateriaal, printdata en andere digitale eigendommen die over verschillende silo's in bedrijven zijn verspreid.
"De meeste bedrijven hebben online kanalen", aldus Alaa Owaineh, Datamonitor technologieanalist en auteur van het rapport. "Media en retail bijvoorbeeld hebben al zwaar geïnvesteerd in web- contentmanagement. Ze moeten ook in toenemende mate aan wet- en regelgevingen kunnen voldoen. Vooral verticalen zoals de gezondheidszorg en financiële markten, professionele diensten en overheid hebben te maken met regelgeving en dat is een belangrijke motivatie om archiefbeheer- en e-mailarchiveringoplossingen te zoeken."
Hoewel Microsoft relatief nieuw is in dit segment, heeft het bedrijf al een aanzienlijke invloed op de ecm-markt, volgens Datamonitor. "Maar Microsoft's technologiepropositie loopt aanzienlijk achter vergeleken bij andere leveranciers en is niet geschikt voor enterprise implementatie", aldus het rapport. Datamonitor verwacht dat de introductie van SharePoint 2007 het een meer geschikte oplossing voor sommige enterprises zal maken.