De angst om controle over de klant kwijt te raken, belemmert de ontwikkeling van mobiel internet. “Mobiele aanbieders vrezen hetgeen wat hun ‘vaste broeders’ al is overkomen. Dat spanningsveld moet overbrugd worden.”
Ontwikkelaars van nieuwe diensten voor mobiel internet zien zich geremd door de houding van mobiele telecomaanbieders. Enerzijds zien ze in het verkopen van mobiel dataverkeer een nieuwe bron van inkomsten, anderzijds vrezen ze dat de nieuwe bedrijven via hun diensten klanten afsnoepen.
Volgens het Nederlandse chatbedrijf eBuddy, bijvoorbeeld, is niet duidelijk wie moet betalen voor de mobiele variant van hun dienst. "Wij, omdat we veel dataverkeer genereren of moet de operator aan ons betalen omdat ze een nuttige dienst leveren waar klanten om vragen?", aldus mede-oprichter Onno Bakker. Uitgaand van de hoeveelheid mobiel dataverkeer dat via eBuddy wordt verstookt, denkt bakker dat hij operators wereldwijd voor 20 miljoen dollar omzet heeft opgeleverd.
Twistpunt
Tijdens de openingsdag van het Mobile World Congress in Barcelona stelde Tom Wheeler, durfkapitalist bij Core Capital en telecomkenner, dat dit vraagstuk al jaren een twistpunt is voor telecombedrijven. Jaren hadden ze controle over de geleverde diensten, toestellen en tarieven. Nu moeten ze zich op hun rol in de markt bezinnen.
"Netwerken zijn tegenwoordig overal aanwezig en ze zijn in feite allemaal hetzelfde. Het maakt niet uit welke je gebruikt. Carriers moeten zich een andere rol aanmeten: van netwerkbedrijven waar klant- en relatiebeheer erbij bungelt, naar CRM-bedrijven waarbij de aanwezigheid van een netwerk niet meer dan een gegeven is."
5 miljard dollar
In 2007 werd voor 5 miljard dollar een durfkapitaal geïnvesteerd in 371 startende telecombedrijven. Wheeler: "Dat is gemiddeld meer dan 13 miljoen dollar. Van die 371 hadden er maar 25 een exit, via verkoop of beursgang, van meer dan 100 miljoen dollar. En het opvallende daarbij is dat de bedrijven met de kleinere omzetten de hoogste waarderingen krijgen bij de verkoop."