KPN neemt een meerderheidsbelang in Ortel Mobile en versnelt daarmee zijn internationale expansie. Via Ortel, dat zich specifieke op de alloctone markt richt, kan het voor het einde van 2008 aanwezig zijn in Frankrijkrijk, Polen en Engeland.
Voor een niet bekend gemaakt bedrag koopt KPN de meerderheid van de aandelen in Ortel Mobile. Over twee maanden maken de bedrijven bekend hoeveel procent van de aandelen in handen van het management blijft.
"In België, Duitsland en Nederland bedienen al meer dan een miljoen klanten via de lokale netwerken van KPN", aldus Marketing- en Verkoop-directeur Wilfried Rottier van het 2,5 jaar oude bedrijf. "We zijn een snel groeiend bedrijf, dus KPN’s belang zal ook defensief zijn. Maar tijdens de gesprekken bleek ook dat KPN’s buitenlandse uitbreidingsstrategie grotendeels overeenkwam met die van ons."
Ortel Mobile wil voor het het einde van het jaar actief worden in 3 nieuwe landen. Het bedrijf bestudeert nu de mogelijkheden in Frankrijk, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. KPN is sinds kort actief in Spanje, met het self service prepaid merk Simyo.
Rottier: "Bij de uitrol naar het buitenland zouden we samen kunnen werken met KPN, of een zelfstandige route kiezen. We niet tot samenwerking verplicht."
Ortel Mobile zal zich ook in de nieuw te betreden landen richten op de allochtone markt. Rottier: "We onderscheiden ons van andere Mvno’s met de specifieke focus op de allochtone markt. Nederland kent 140 nationaliteiten. Door hen aan te spreken in de eigen taal bedienen we hen, iets dat netwerkaanbieders niet doen. Dat doen we met flyers, posters en tv-reclame in veel verschillende talen."
De website van Ortel Mobile Nederland is geschreven in 9 talen. "Maar via de website verkopen we amper." De Nederlandse markt is ongeveer 2 miljoen mobiele bellers groot.
KPN richt zich met Ay Yildiz op de Turkse gemeenschap. Het bedrijf exploiteert in Nederland voorts de merken Telfort, Hi, KPN en Simyo. In het buitenland is het eigenaar van de netwerkbedrijven Base en E-Plus
Ortel Mobile is komende maanden in het straatbeeld zichtbaar als sponsor van onder meer het Rotterdamse Zomercarnaval, het Dunya Festival, het Nelson Mandela Festival, Pleasure Paas Party en het Multifestijn.
Het jonge telecombedrijf boekte in 2006 een omzet van 38 miljoen euro, in 2007 verdubbelde dat ruim tot 85 miljoen euro.