Fokker Services maakt gebruik van Teamcenter Enterprise, het product lifecycle management-systeem van Siemens PLM Software. Dit systeem fungeert als de bedrijfsbrede backbone voor proces- en gegevensbeheer die van de werkvloer tot en met het management wordt gebruikt. De Teamcenter geschiedenis van Fokker Services begint een decennium terug. De oude mainframe applicatie moest worden vervangen door een moderne infrastructuur.
Fokker Services is meer dan een onderhoudsbedrijf voor vliegtuigen. Als ‘out of production’ specialist verzorgt Fokker Services onderhoud, modificatie en reparatie van vliegtuigen. Informatie moet toegesneden en precies zijn. Volledig gericht op het product dat de klant in gebruik heeft. Product- en procesbeheer zijn absolute voorwaarden voor succes.
Fokker Services maakt deel uit van Fokker Technologies, onderdeel van de holding Stork BV waaronder ook Stork Technical Services valt. Fokker Technologies is de groepsnaam voor vijf gespecialiseerde Fokker Business Units: Fokker Aerostructures, Fokker Aircraft Services, Fokker Elmo, Fokker Landing Gear en Fokker Services. Fokker Technologies ontwerpt, ontwikkelt en produceert geavanceerde lichtgewicht structuurdelen en elektrische bekabelingsystemen voor de luchtvaart- en defensie-industrie en levert geïntegreerde diensten en producten aan luchtvaartmaatschappijen. De groep heeft in 2010 met 3700 werknemers een omzet behaald van 616 miljoen euro.
Meer dan onderhoud
Fokker Services is voor vliegtuigfabrikanten (oem) een belangrijke partner. De oem wil zich richten op de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen. Parallel hebben oudere vliegtuigen met de tijd meer aandacht nodig, een moeizame combinatie die Fokker Services oplost voor de oem's. Fokker Services biedt hernieuwde certificatie van vliegtuigen, vervanging van obsolete onderdelen, remarketing op basis van nieuwe, integrale concepten en uiteraard inspectie, onderhoud en reparatie. Innovatie en kostenbesparing voor de klant zijn centrale thema's. Fokker vliegtuigen vormen vanuit de geschiedenis een van de speerpunten. De omzet met Bombardier, NHI (NH-90), Gulfstream en Boeing producten stijgt sterk. Fokker Services bezit alle luchtwaardigheidscertificaten en kan daarom meer bieden dan gangbare onderhoudsbedrijven. Deze complete service tijdens de complete lifecycle van een vliegtuig bindt klanten en zorgt voor toekomstige omzet.
PLM footprint
'De luchtvaartautoriteiten eisen gedurende de lifecycle sluitende processen en documentatie', vertelt Andries Tieleman, Director ICT bij Fokker Services. 'De enige manier om dat te realiseren is gebruik te maken van een bedrijfsbrede backbone voor proces en gegevensbeheer: PLM. Die gegevens worden gemaakt en verwerkt in verschillende tools die karakteristiek zijn voor de markt waarin wij opereren. Wij hebben daarom behoefte aan een open PLM-backbone die van de werkvloer tot en met het management wordt gebruikt. Teamcenter Enterprise vult die behoefte voor ons in.' De Teamcenter geschiedenis van Fokker Services begint een decennium terug. De oude mainframe applicatie moest worden vervangen door een moderne infrastructuur.
Actueel gebruikt Fokker Services Teamcenter Enterprise 2007 dat over de hele organisatie is uitgerold. 'We hebben de afgelopen jaren gericht projecten uitgevoerd om de PLM-implementatie volledig passend op functionele behoefte te maken', aldus Tieleman. 'We hadden al het beheer van de legacy ingevuld en veel processen gedigitaliseerd. Dat hebben we zo consequent gedaan dat de Nederlandse luchtvaart autoriteit onze werkmethode erkent." De legacydata in Teamcenter omvat momenteel driehonderdduizend digitale 2D tekeningen. Dat zijn tekeningen van structuurdelen en elektrotechnische schema's. Verder zijn er nog driehonderdduizend oude papieren tekeningen en calques gescand. Voor nieuwe programma's gebruikt Fokker Services Catia om aan te sluiten bij de industrie.
IT Award
Het configuratie management van de vliegtuigen vindt volledig in Teamcenter plaats. De configuratie-informatie is sturend voor veel van de businessapplicaties die Fokker Services gebruikt. De Aircraft Maintenance Manuals, de Illustrated Parts Catalog en de Wiring Manual zijn daarvan goede voorbeelden. Die moeten van de autoriteiten volledig configuratiespecifiek zijn. In de oude situatie verstuurde Fokker Services per jaar 2,5 miljoen pagina's aan updates. Elke wijziging moest de klant in zijn bestaande documentatie verwerken. Een bewerkelijke en moeizame en kostbare situatie. Nu heeft de klant via MyFokkerFleet.com direct toegang tot de manuals die bij zijn tailnummers horen. 'Manuals worden gegenereerd door de vliegtuigconfiguratie uit Teamcenter te gebruiken om het XML-gebaseerde content management aan te sturen', legt Tieleman uit.
'Afbeeldingen uit Teamcenter worden gekoppeld aan content en worden tot een boek samengevoegd. De openheid van Teamcenter biedt hier een belangrijk voordeel. De manuals worden gepubliceerd op MyFokkerFleet.com waar ook modificaties inzichtelijk zijn. Deze ontwikkeling kreeg de tweede prijs in de IT Project of the Year Award die de TITM conference jaarlijks toekent. Desgevraagd worden manuals ook op dvd uitgegeven. Om kostenredenen worden alle manuals encrypted op een standaard master dvd geschreven. De klant heeft toegang tot zijn eigen manuals via een code.
Electronic sign-off
Op de vliegtuigconfiguraties worden wijzigingen aangebracht tijdens upgrade of onderhoudsprojecten. Het beheer van die wijzigingen, Engineering Change Management, en het rapporteren van de wijzigingen zijn voor de luchtvaartautoriteiten van het grootste belang. 'Waar we voorheen dure en langzame papieren procedures hadden, hebben we nu alle processen op transparante wijze in Teamcenter workflows geïmplementeerd', vertelt Tieleman. 'Het is een heel formeel proces. Er komt een voorstel tot wijziging. Dat wordt beoordeeld en de beïnvloede componenten worden geverifieerd. Het systeem legt ook vast dat dit gebeurt door certificatie engineers.' De resultaten van de analyses worden in rapporten vastgelegd. De sign-off van die rapporten gebeurt door inchecken in Teamcenter. 'Het proces is zodanig robuust dat fouten zijn uit te sluiten. Dat vindt ook de Nederlandse luchtvaartautoriteit die de werkwijze heeft gecertificeerd.'
Snel op de markt
Innovatieve ontwikkeling van led-verlichting voor vliegtuigen en de digitale kaarten in de cockpit zijn volgens deze workflows uitgevoerd. 'De led-verlichting is lichter dan conventionele verlichting en onderhoudsvriendelijker', licht Tieleman toe. 'We hebben dit in korte tijd kunnen ontwikkelen en laten certificeren. Dat was in de oude situatie niet mogelijk geweest. Nu zijn we als eerste op de markt en oogsten de voordelen daarvan.' Datzelfde geldt voor informatie in de cockpit. De kaarten van alle luchthavens moeten in de cockpit aanwezig zijn. 'Dat is een dure aangelegenheid', aldus Tieleman. 'Wij hebben met hulp van partners de kaarten digitaal op een iPad beschikbaar gemaakt. Nog afgezien van de uitstraling die dit heeft, is het veel goedkoper dan papieren kaarten te moeten bijhouden, wat in de markt nogal wat opwinding veroorzaakt. Ook bij deze ontwikkeling waren we er vroeg bij omdat het product in korte tijd kon worden gecertificeerd dankzij onze Teamcenter workflows.'
Om de productie van onderdelen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen maakt Fokker Services Teamcenter selectief toegankelijk voor suppliers. 'De eisen aan data security zijn hoog," vertelt Tieleman. "Met Teamcenter kunnen we data beveiligd voor onze zusterbedrijven in de Fokker groep beschikbaar maken. Voor bedrijven buiten de groep wordt dit op ad hoc basis gedaan, wat goed mogelijk is met de technische oplossingen die Teamcenter hiervoor biedt. In alle gevallen wordt alleen relevante data beschikbaar gemaakt.'
Groei dankzij Teamcenter
Teamcenter heeft bij Fokker Services de status van PLM-backbone bereikt. Alle processen en applicaties maken gebruik van Teamcenter voor het uitvoeren van bedrijfskritische taken. 'De footprint die we met Teamcenter vandaag bereikt hebben, draagt direct bij tot ons ondernemingssucces', aldus Tieleman. 'We zijn in staat snel nieuwe innovatieve producten op de markt te brengen. De processen zijn dankzij de digitalisering waterdicht en door de integratie van applicaties worden gegevens nog maar op één plaats bewaard en beheerd.'