Gartner-analisten temperen het enthousiasme rond software-as-a-service (SaaS). Ze stellen dat bedrijven softwarenoden zorgvuldig moeten afwegen tegenover wat SaaS belooft te bieden. “SaaS zal wel een rol spelen in de toekomst van it, maar niet de dominante die er aanvankelijk van verwacht werd”, aldus de analisten.
Het SaaS-model stond in 2009 voor 3,4 procent van de bedrijfsuitgaven aan bedrijfsapplicaties. Dat was maar een lichte stijging tegenover de 2,8 procent in 2008. De totale bedrijfsapplicatiemarkt is dit jaar goed voor zo’n 8,8 miljard dollar in 2010. Vooral in de collaboration- en de crm-markt wordt wel wat naar SaaS teruggegrepen.
De grote beloften van SaaS, zoals ‘pay per use’, blijken meestal niet te worden gehaald. Naar schatting zou bijna 90 procent van de SaaS-contracten net niet ‘pay per use’ zijn. Bovendien, zo stellen ze bij Gartner, sluipen de slechte praktijken uit de ‘in huis’-wereld ook de SaaS-wereld binnen. De analisten noemen onder meer ‘shelfware’, het fenomeen van aangekochte software die nooit gebruikt wordt. "Shelfware as a service betekent dat bedrijven betalen voor een softwareabonnement waar nooit een gebruiker mee zal werken." Typische oorzaken zijn herstructureringen binnen het personeel of ‘overabonnering’ om een bepaalde korting te krijgen.
Anderzijds wil Gartner SaaS niet te veel afkraken. Het analistenkantoor stelt dat SaaS op zijn minst de keuze op de softwaremarkt verbreed heeft en dat het model in bepaalde omstandigheden wel degelijk aanzienlijke voordelen kan bieden. Gartner raadt bedrijven daarom aan om altijd eerst de voor- en nadelen van SaaS af te wegen, daarna ook een policy- en governancedocument te vragen, de leveranciers te vergelijken op hun technische merites en een roadmap op te stellen over hoe de SaaS-toepassingen zijn te combineren met ‘in huis’-applicaties.