De dappere oproep van bestekleverancier Amefa om een rechtszaak tegen erp-leveranciers te beginnen, heeft geen medestanders opgeleverd en dat is vreemd. Iedereen kent de verhalen van erp-trajecten die net zo veel problemen opleveren als ze kosten.
Waarom dan geen rechtszaak? Misschien omdat de kosten van een rechtszaak tegenwoordig net zo hard oplopen als een implementatie van een erp-systeem? Schatten we de kans dat we winnen al net zo hoog in als de kans dat Joran van der Sloot zonder seksueel overdraagbare aandoening (soa) uit de Peruaanse gevangenis komt.
Of vinden we het er gewoon bij horen? Net zoals we het erbij vinden horen dat de garage er een nieuwe accu inzet ook al weet je, al laat ik drie dagen mijn lampen branden, de auto start nog steeds. Het hoort bij de branche. Terwijl, als ik in een restaurant zit en ik krijg mijn biefstuk medium rare terwijl ik toch duidelijk half medium rare had besteld, dan maak ik al herrie in de keuken. In welk pannenkoekrestaurant heeft die f@###-chef leren koken?
Voorlichten
Misschien spannen we ook wel geen rechtszaak aan, omdat we ons schamen dat we ons niet beter hebben laten voorlichten. Een kleine rondvraag en we waren er achter gekomen dat het implementeren van erp-systeem net zoveel irritatie oplevert als een stadion met vuvuzela's. Eén belletje naar Free Record Shop was genoeg geweest. Eén keer googelen en je had gezien dat het ministerie van Defensie ook vijf extra Joint Strike Figthers had kunnen kopen in plaats van een erp-systeem.
Maar nee, we waren doof voor alle waarschuwingen. We wilden meedoen met de rest, want we hadden een systeem uit het jaar nul en we wilden vooruit. Er moest efficiënter worden gewerkt en wij wilden wel, maar ons oude systeem kon het niet aan. Nu blijkt ons nieuwe systeem het ook niet aan te kunnen. Het ligt natuurlijk niet aan onszelf.
Goede column Jacob. Volgens mij is dit de ‘mea culpa’ bij een ander leggen, en zo een extreem duur straatje schoonvegen. Je krijgt wat je vraagt en afspreekt. Voor een bestekleverancier zou je ook denken: even prikken met de vork of de ERP-gehaktballen wel gaar zijn tijdens het koken. Geregeld opscheppen met de lepel voordat de boel vastkoekt. Maar pas bij het afserveren met een scherp mes tot op het bot het contract fileren, daar lijkt men nu mee te beginnen.
@RV:
Sorry hoor, maar dit is werkelijk de grootste onzin! Als ik een ict-leverancier inhuur voor mijn toko, dan mag ik verwachten, en dat eis ik dan ook, dat hij met een werkend systeem op de proppen komt. Dat is ZIJN verantwoording, want daar wordt HIJ voor betaald.
Als ik mijn verantwoording in rekening ga brengen, dan moet er geld bij.
Vanwege het lage scoringspercentage van succes door ict-bedrijven doen wij het dus idd gewoon lekker zelf. Kost misschien wat meer tijd, maar dan weet tenminste wel zeker dat het werkt en hoef je niet tot de conclusie te komen dat de betaalde uren op zijn, en dat de leverancier dus de stekker trekt uit een half-compleet project, want ondanks alle rekenkracht van tegenwoordig zijn er maar bar weinig ict-leveranciers die een sluitende offerte uit kunnen brengen.
Hallo Jacob;
…. wat is “half medium” ?