Op het eerste gezicht denk je bij het inleveren van je statiegeldflessen niet dat er met een emballage-automaat een wereld van mogelijkheden opengaat. Toch kunnen sommige slimme emballage-automaten veel meer dan je zou denken
Tenminste, als ze voorzien van TOMRA Connect software. Dit softwareportfolio van verschillende digitale producten voor emballage-automaten brengt het ‘Internet of Things’ naar de wereld van recycling. Het biedt de retailer via een onlineverbinding inzicht in de werking van de automaat én gebruikt de emballage-automaat om big data te verzamelen. Daarnaast biedt TOMRA Connect software nieuwe mogelijkheden voor het beheer van lokale of bredere promotiecampagnes. Ook ontstaan er meer mogelijkheden door voor interactie met de consument.
Automatenpark beheren
Meer zicht hebben op het functioneren van je emballage-automaten, het is iets dat veel retailers nog ontberen. Dit terwijl het juist heel nuttig kan zijn als je dat overzicht wél hebt. Met TOMRA Connect kunnen retailers hun automatenpark beheren. Dit omdat ze te allen tijde ‘live’ op de hoogte zijn van welke automaten in werking zijn en of het onderhoud naar behoren wordt uitgevoerd. Ook kan men zien of er op bepaalde plekken wachtrijen ontstaan en welke installaties extra aandacht nodig hebben. Daarnaast geeft de software ook inzicht in de big data die wordt verzameld tijdens het retourproces. Niet alleen de retailer zelf, maar ook lokale winkels kunnen met behulp van TOMRA Connect ook inzicht krijgen in de eigen automaat en deze beheren.
Ticket Control
Ook op het gebied van statiegeldbonnen biedt TOMRA Connect handige nieuwe technieken. Zo kan er een koppeling worden gemaakt tussen de emballage-automaat en het kassasysteem. Hier door kan fraude met statiegeldbonnen volgens de veiligste protocollen worden voorkomen. Deze feature noemt TOMRA ‘Ticket Control’. Voor retailers en lokale winkels is dit een zeer welkome toevoeging die een kassatekort kan helpen voorkomen.
Interactieve mogelijkheden
TOMRA Connect biedt retailers ook de mogelijkheid om de klant te verrassen met nieuwe interactieve mogelijkheden via het beeldscherm op de emballage-automaat. Zo is het mogelijk om promotie-, couponing- en donatiecampagnes aan te maken en in te plannen. Deze campagnes kunnen per automaat verschillen, zodat er ingespeeld kan worden op lokale behoeften. Ook maakt de software het mogelijk dat klanten zich identificeren bij de automaat. Dat kan bijvoorbeeld door een koppeling met de klantenkaart. Zo kan een klant bijvoorbeeld deelnemen aan een spaarprogramma en kan deze zijn of haar recyclingactiviteiten delen op social media. Zo halen ook klanten meer uit de recyclingervaring.
De volgende keer dat je bij een emballage-automaat staat en je wordt níet verrast door interactieve mogelijkheden, dan weet je dat men nog niet overgeschakeld is op TOMRA Connect. Maar wat niet is kan nog komen, want is er alle reden voor retailers om hier in de toekomst wél voor te gaan kiezen.