In 2024 logden Nederlanders meer dan 550 miljoen keer in met DigiD, een stijging van bijna vijftien procent ten opzichte van 2023 (480 miljoen keer). Dat DigiD een grote rol in het dagelijkse leven pakt, komt omdat meer organisaties vertrouwen op de beveiligde inlogdienst van Logius.
Van belastingaangifte tot zorgdeclaraties, van verzekeraars tot je pensioenoverzicht, in toenemend aantal handelingen verloopt via DigiD. Zo is ook inloggen bij zorgaanbieders en via apps van sommige zorgverzekeraars. Waar deze apps eerder alleen bij het eerste gebruik om DigiD vroegen, is het nu standaard geworden. Denk aan het inzien van je medische dossier of het aanvragen van zorgtoeslag.
Over het algemeen neemt de keuze voor veilige inlogmethoden zoals de DigiD-app of sms-controle toe. In 2023 logden 340.000 mensen in met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. In 2024 is dat aantal gedaald naar 90.000, een afname van bijna driekwart. Blijkbaar zijn Nederlanders zich meer bewust van hun online-veiligheid.
Verscherpte toegankelijkheidseisen
Logius is verantwoordelijk voor zowel de authenticatie-app als de online-inlogprocedure van DigiD. De afgelopen jaren heeft het de toegankelijkheidseisen voor het gebruik van DigiD verscherpt. Zo is er een verbeterde gebruikerservaring doorgevoerd voor de app, kan op meerdere moment de scan van een identiteitsbewijs worden gedaan, is tweefactor-authenticatie ingevoerd en zijn een aantal eenmalige processen anders ingericht.