Strukton Rail en BAM Telecom verzorgen de komende vier tot acht jaar de aanleg en het beheer van het fysieke ict-netwerk van ProRail. De opdracht heeft een totale waarde van 140 miljoen euro en is regionaal opgesplitst: BAM doet het noorden van het land, Strukton het zuiden. Het contract loopt tot 1 november 2028, met twee verlengingsopties van twee jaar.
Het project omvat de aanleg en het onderhoud van het passieve netwerk, waaronder glasvezel- en koperbekabeling, netwerkkasten, routers, switches en monitoringapparatuur op 1.430 locaties: 740 in het noorden en 690 in het zuiden. Het gaat bijvoorbeeld om stations, verkeersleidingsposten, dienstgebouwen, relaishuizen en tunnels. Naast de aanleg verzorgen de twee bedrijven ook het beheer, zoals onderhoud, incidentoplossing en een 24/7-storingsdienst.
Hardware via bestaande contracten ProRail
De nieuwe infrastructuur moet resulteren in een stabiel en toekomstbestendig netwerk voor het Nederlandse spoorverkeer. De keuze voor Strukton en BAM volgt uit een aanbesteding waarin ProRail keek naar de prijskwaliteitverhouding, blijkt uit het gunningsdocument (pdf). De dienstverleners gaan nauw samenwerken met het bedrijf dat nieuwe glasvezeltrajecten aanlegt. Voor de aanschaf van alle hardware moeten de twee leveranciers gebruikmaken van de bestaande contracten die de spoorbeheerder op dit gebied heeft.