De SaaS-markt groeit explosief en dat betekent dat SaaS-bedrijven moeten innoveren om zich te blijven onderscheiden. Hoe blijf je relevant in een markt die constant verandert? Als je bedrijf groeiende is, wordt het steeds moeilijker om geheel op eigen kracht het verschil te maken. In dit artikel licht ik een aantal uitdagingen toe waar SaaS-bedrijven mee te maken hebben, geef ik tips voor strategische keuzes die zij zouden moeten overwegen en leg ik uit hoe Visma haar bedrijven hierin ondersteunt.
SaaS-uitdagingen in kaart
De uitdagingen waar SaaS-bedrijven tegenaan lopen, zijn veelzijdig. De voortdurende dreiging van cybercrime maakt het op een goede manier inrichten van security een van de belangrijkste. Sterke beveiliging is niet alleen cruciaal voor het beschermen van klantdata, maar ook voor het vertrouwen in je product en merk. Bij Visma stellen we hoge beveiligingseisen aan de producten van onze bedrijven. Zo hebben we een uitgebreid securityprogramma dat elk bedrijf moet doorlopen om aan de hoogste standaarden te voldoen.
Een ander veelvoorkomend probleem waar groeiende SaaS-bedrijven mee te maken hebben, is het ontstaan van tech debt: de technologie waarop hun oplossing is gebouwd, is verouderd. Dat vertraagt innovatie enorm omdat ontwikkelaars een groot deel van hun tijd verliezen aan het up and running houden van de software. Bij Visma helpen we onze bedrijven stap voor stap deze tech debt aan te pakken, zodat ze weer meer aandacht kunnen geven aan de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten en klantwaarde.
Ook kunnen bedrijven niet meer om artificial intelligence heen. AI kan heel veel betekenen voor SaaS-bedrijven, maar het ontwikkelen van tastbare, waardevolle AI-oplossingen die je product echt beter maken blijft een uitdaging. Daar komt bij dat de ontwikkeling van AI niet stilstaat. Groeiende SaaS-bedrijven beschikken vaak niet over de mogelijkheden die gevestigde namen wel hebben. Veel Visma-bedrijven maken gebruik van de diensten van Visma Resolve, dat AI-toepassingen ontwikkelt die Visma-bedrijven kunnen integreren in hun eigen producten. Daarnaast experimenteren we bij Visma zelfs met AI-gedreven ontwikkelaars, wat ons helpt sneller en efficiënter te innoveren. Ook organiseren we met regelmaat hackathons die teams tijd en ruimte geven om nieuwe ideeën te testen en te ontwikkelen. AI zetten we overigens niet alleen voor productontwikkeling, maar ook voor het ondersteunen van medewerkers bij het efficiënter uitvoeren van hun dagelijks werk. We bieden onder meer een catalogus aan met de allerlaatste AI-tools.
Meet de klantwaarde van je product en durf keuzes te maken
Goed omgaan met bovenstaande uitdagingen is belangrijk, maar de basis mag niet vergeten worden: elk succesvol SaaS-product begint bij de klant. Het idee is simpel: hoe minder tijd klanten nodig hebben om hun doelen te bereiken, hoe beter de software. Bij Visma gebruiken we het Northstar-framework om klantwaarde meetbaar te maken. Dit framework helpt ons processen te identificeren die cruciaal zijn voor de klant en deze continu te verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is het meten van de tijd die klanten nodig hebben om een transactie te voltooien: hoe korter deze tijd, hoe efficiënter en waardevoller de software. Deze focus op efficiëntie levert niet alleen tevreden klanten op, maar ook een hogere Net Promoter Score (NPS). De NPS meet hoe waarschijnlijk het is dat klanten een product of dienst aanbevelen, en geeft daarmee inzicht in klanttevredenheid en loyaliteit.
Een strategische valkuil die ik weleens zie bij groeiende bedrijven is dat ze te veel verschillende soorten klanten of doelgroepen willen blijven bedienen. Hierdoor wordt software complexer en duurder om te onderhouden. Onze ervaring laat zien dat scherpe keuzes essentieel zijn. SaaS-bedrijven die een duidelijke scope hanteren en software compact houden, kunnen sneller nieuwe functionaliteiten ontwikkelen en klantwaarde verhogen.
De kracht van samenwerking
Hoewel alle Visma-bedrijven autonoom hun eigen koers varen, geloven we bij Visma wel sterk in de kracht van samenwerking zodat bedrijven van elkaars kennis en expertise kunnen profiteren. Zo heeft elk bedrijf de beschikking over een advisory board bestaande uit een diverse groep van ervaren Visma-collega’s met relevante ervaringen en kennis. Deze boards helpen strategische keuzes scherper te stellen, of het nou gaat om marktfocus of productontwikkeling. Daarnaast zoeken Visma-bedrijven ook de commerciële samenwerking op door het opstellen van een gezamenlijke go-to-market-strategie. Complementaire producten worden op die manier gezamenlijk aangeboden over verschillende markten en landen. Wanneer producten veel overlap hebben, is het verstandig als bedrijven scherpe keuzes maken; juist om meer focus aan te brengen. Een mooi voorbeeld is een Deense Visma-onderneming die de ontwikkeling van secundaire producten heeft beëindigd en in plaats daarvan vergelijkbare producten van andere Visma-bedrijven verkoopt. Dit resulteerde niet alleen in tevreden klanten, maar ook in hogere omzet en meer ontwikkeltijd voor het kernproduct.
Langetermijnstrategie: focus en big bets De SaaS-markt biedt volop kansen voor bedrijven die klantwaarde en innovatie centraal stellen. Het vermogen om focus te houden, samen te werken en technologie strategisch in te zetten, bepaalt het succes. Dit betekent niet alleen doelen stellen voor volgend jaar, maar ook plannen maken voor vijf jaar vooruit. Door grote “big bets” te kiezen en meetbare doelen te formuleren, blijven bedrijven gefocust en flexibel. Bij Visma hebben we gezien dat bedrijven die hierop inzetten niet alleen uitdagingen overwinnen, maar ook harder groeien dan directe concurrenten.