Mark Nouris (ceo Atos Group BTN) en Rob Jobben (ceo Atos Group Nederland): ‘We hebben nog nooit zoveel gesprekken op c-level gevoerd’
Atos ziet weer licht aan het eind van de financiële tunnel. Het Franse it-concern kan weer naar voren kijken nu het reddingsplan in werking is getreden. En eindelijk kan Atos Benelux & the Nordics weer van zich laten horen. ‘De perceptie in de buitenwereld was anders, maar in onze regio draaiden we de laatste twee jaar naar tevredenheid ondanks alle hectiek’, zeggen de topmannen Mark Nouris en Rob Jobben.
Er heerst een enthousiaste sfeer op het evenement ‘Take IT to the next level’ van Atos en Eviden vorige maand in de Docks Dome Brussel. Eindelijk konden er weer klanten en partners worden uitgenodigd om te praten over de stand van de industrie, diensten en innovaties, en toekomstverwachtingen. Met als achterliggende boodschap: er ligt een financieel reddingsplan én er is een nieuwe topman, Philippe Salle, ingestapt met eigen kapitaal (negen miljoen euro) die weer wil bouwen aan de toekomst.
Ja, Atos kon zich publicitair nog wel roeren als it-partner van het EK Voetbal en de Olympische Spelen maar los hiervan gold vooral radiostilte over de precaire situatie rondom het it-concern, en zeker buiten moederland Frankrijk. Dat was wel eens frustrerend, stellen Mark Nouris, ceo Atos Group Benelux & the Nordics (BTN), en Rob Jobben, ceo Atos Group Nederland, tijdens het interview in Docks Dome. ‘Dan verschenen er verhalen in de publiciteit, ja ook bij Computable, waar wij wel iets van vonden maar niet op konden reageren. Het is ook moeilijk om tegen percepties te vechten en Atos Group moest eerst zorgen om uit de financiële noodsituatie te komen, zegt Nouris.
Toekomstige groei
Daarvoor is op 19 december een reuzenstap gezet met de inwerkingtreding van het meest recente reddingsplan, dat de Franse rechter eind oktober goedkeurde, voor de herfinanciering van de schuldenlast. Daarbij wordt 2,9 miljard euro aan schulden omgezet in aandelen. Hoewel dit een verlies voor banken en obligatiehouders met zich meebrengt, zijn zij tevens bereid om verdere financiële steun te verlenen, zo’n kleine twee miljard euro, aangevuld met de opbrengst van de recente verkoop van Worldgrid (270 miljoen euro). ‘Dit geld is voor onze toekomstige groei en dienen we op een juiste manier te beheren. Alle regio’s moeten winstgevend zijn of worden, luidt de boodschap van Philippe Salle’, benadrukt Nouris.
Hij heeft een goed gevoel over de nieuwe topman, na een eerste kennismaking in Parijs. Deze ceo richt zich op de toekomst van de it-dienstverlener, de zakelijke kant, daar waar zijn diverse voorgangers in de afgelopen jaren vooral bezig waren met de herfinanciering van het concern. ‘Terwijl wij ons als regiodirecteuren moesten focussen op onze klanten. Met de herfinanciering hebben we ons niet bemoeid. Wij behoorden klanten zekerheid te geven en dat is ons gelukt. In de regio BTN is 98 procent van onze klanten bij ons gebleven. Onze omzet is het afgelopen jaar zelfs met 7 procent gegroeid en ook 2024 is een goed jaar.’
Diepe relaties
Ook Rob Jobben, ceo Atos Group Nederland, is positief gestemd. Met een omzet van circa 430 miljoen euro en zo’n tweeduizend medewerkers behoort de dienstverlener nog steeds tot de grootste it-bedrijven van het land. Natuurlijk heeft Atos Group het zwaar gehad, met name het onderdeel Eviden door een aantal lastige contracten, maar Tech Foundation draaide goed. ‘Wij zijn in Nederland ook nog steeds winstgevend. Vergeet niet dat 70 procent van onze klanten al tien jaar of langer bij ons zijn. Die relaties zijn hecht. Sterker nog, met de bestaande klanten hebben we de afgelopen tijd meer business gedaan. En ons kostenbasis is op een goed niveau. Daar hebben we de afgelopen jaren scherp op gelet.’
Wat daarbij meespeelde was de splitsing van Atos in Tech Foundation en Eviden sinds begin april 2023. Onder het merk Eviden hangen de Atos-activiteiten Digital, Cloud en Big Data & Security (waaronder de tak Advanced Computing). De resterende activiteiten, zoals het infrastructuur- en werkplekbeheer en outsourcing, behielden de naam Atos (Tech Foundation). De splitsing zou een verkoop van onderdelen kunnen vergemakkelijken en in de aanloop daarnaartoe werd er daarom strakker op de kosten gelet. De Tsjechische bedrijvenopkoper Daniel Kretinsky meldde zich voor Tech Foundation maar die mogelijke overname strandde begin 2024.
Geen verkoop
De kaarten begonnen ook anders te liggen, licht Nouris toe. ‘Na een heel slecht jaar in 2022 herstelde Tech Foundation in 2023 vrij snel. En toen dacht de board, ‘misschien is het toch niet zo slim om Tech Foundation weg te doen.’ Daarna is er verder nagedacht over de tweedeling. Juridisch gezien én intern blijft die vooralsnog bestaan, maar wel is besloten om beide takken onder één leiderschap te brengen, om scherper te managen. Ook wordt er gewerkt met gecombineerde teams en is het uitgangspunt één aanspreekpunt voor klanten, legt de directeur Atos BTN uit.
Binnen Atos BTN zijn er drie landendirecteuren, plus een overall directeur (Nouris). Verder zijn er vijf zogeheten ‘business lines’: Hybrid Cloud & Infrastructure, Technology Services & Consulting, Digital, Digital Workplace en Big Data & Cyber Security (inclusief Advanced Computing, de ‘oude’ Bull-divisie). Op dat laatste onderdeel (Advanced Computing) heeft de Franse regering recent een bod van vijfhonderd miljoen euro gedaan. Het doel is om de overeenkomst voor 31 mei 2025, wanneer een exclusiviteitsperiode afloopt, te hebben getekend. De precieze details dienen nog te worden ingevuld, waaronder de vraag of Atos hierin nog een rol als uitvoerder blijft spelen.
Atos Group BTN
Atos Group BTN telt zo’n vierduizend medewerkers, waarvan circa tweeduizend in Nederland, 1500 in België/Luxemburg en vijfhonderd in Scandinavië. Daarnaast werkt BTN samen met ‘global delivery centers’ in onder andere India en Polen, waar om en nabij tweeduizend ict’ers werken. In België bekleedt Atos onder meer een sterke positie bij de Vlaamse overheid en in Brussel bij de Europese Unie. Luchtverkeersleider Eurocontrol is een van de grootste klanten daar.
Bedrijfscontinuïteit
De vooruitzichten zijn dus inmiddels een stuk beter, maar dat betekent niet dat klanten, hoe loyaal ook, zich geen zorgen maakten of nog maken over de financiële problemen bij Atos. ‘Ik heb nog nooit zoveel gesprekken op c-level gevoerd. Het heeft klantrelaties ook verdiept en verbeterd. ‘Never waste a good crisis’, stelt Jobben hierover vast. En logisch ook, vindt hij. Atos zorgt er bijvoorbeeld bij het SVB voor dat ruim vijf miljoen mensen een uitkering krijgen in Nederland. Ook beheert het bedrijf de gegevens van 350.000 Nederlanders op gebied van langdurige zorg bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). En bij Defensie is het concern betrokken bij het grootschalige infrastructuurvernieuwingstraject Grensverleggende IT (GrIT).
Jobben: ‘Wij zitten daar in de kern van ministeriële activiteiten. De maatschappelijke relevantie is groot. En dan is er ook meteen zorg bij de overheid, maar natuurlijk tevens bij andere klanten. ‘Wat gebeurt er nu als je omvalt?’, is een vraag die we vaak kregen. En hoe borgen we de bedrijfscontinuïteit? Die discussies heb ik veel gevoerd, ook bij het Rijk. Daar wordt nu ook nagedacht over hoe de markt bevraagd moet worden zodat dat afhankelijkheidsrisico wordt vermeden.’
Voor veel klanten was het ook een eyeopener: dat naast budget het regelen van bedrijfscontinuïteit het belangrijkste is in een project, vervolgt de directeur Atos Group Nederland. ‘Zijn we niet te afhankelijk van een marktpartij? En is er wel een backup mocht een leverancier wegvallen? Zo hebben we voor een klant, – nee, ik kan geen naam noemen -, samen met een partner een aanbod gedaan waardoor die altijd bij zijn data kan, mochten wij omvallen.’
Plan B
‘Overigens waren wij niet bang dat Atos failliet zou gaan. We hebben altijd het gevoel gehad dat de bestaande aandeelhouders en schuldeisers ons niet zouden laten vallen’, vult Nouris aan. ‘Bij klanten leefden dat gevoel soms wel, terwijl we het operationeel gewoon goed deden. Daarover hebben we met hen de nodige gesprekken gevoerd en gezorgd dat er een plan B lag. Die plannen hoefden gelukkig niet te worden uitgevoerd. Door open en eerlijk te zijn en te zorgen voor een achtervang hebben we het overgrote deel van de klanten aan boord weten te houden.’
Natuurlijk, het binnenhalen van nieuwe logo’s (klanten) is lastig geweest, erkent de Benelux/Nordics-directeur. ‘Want een klant sluit geen meerjarig contract met een bedrijf in de financiële problemen. Maar na het nieuws van de goedkeuring van het reddingsplan merk ik een kentering. Ik verwacht dat we op korte termijn weer volop mogen meebieden op projectuitvragen bij grote bedrijven en instellingen. En nu onze credit rating is verhoogd staan we ook weer sterk in publieke aanbestedingen.’
Personeel
Voor het Atos-personeel waren en zijn het eveneens spannende tijden. ‘Medewerkers waren bezorgd en we probeerden hen via sessies en updates zo goed mogelijk te informeren en hun zorgen weg te nemen’, zegt Jobben. ‘Maar het verloop viel mij ontzettend mee. Atos-werknemers zijn net als klanten loyaal. En er zijn ook recent geen ontslagrondes geweest. Nogmaals, we draaiden in Nederland naar tevredenheid, gezien de omstandigheden.’
Toch heerste er ontevredenheid over de arbeidsvoorwaarden, zoals de beperkte loonsverhogingen die ver onder de inflatiecorrecties lagen. De vakbonden lieten van zich horen en stonden in november ook op de stoep met een petitie om hier wat aan te doen. In de berichtgeving hierover miste Jobben wel de nuance. ‘De bonden riepen dat Atos-medewerkers in de afgelopen vijftien jaar 20 procent inkomensderving hebben gehad. Dat is niet echt juist. Dat waren hun eigen berekeningen. Bij Atos hanteren we een skill-level-systeem waarbij medewerkers heus ook vooruit zijn gegaan. Maar er is een groep mensen die daarin is achtergebleven, dat is waar.’
De directie koos ervoor om met de vakbonden en ondernemingsraden in gesprek te blijven en op zoek te gaan naar een structurele oplossing. Die is op 18 december kenbaar gemaakt: Atos kiest voor een hybride aanpak: voor de loonafspraken committeert het bedrijf zich aan de ICK-cao. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor overleg met de ondernemingsraden bij de it-dienstverlener over de overige arbeidsvoorwaarden.
We hebben genoeg aansprekende projecten en logo’s in huis
Qua personeelsbeleid benadrukt BTN-ceo Nouris dat in breder verband een verjongingsslag wel noodzakelijk is de komende jaren. Atos richt zich daarbij speciaal op een aantal technologieën, zoals cybersecurity, de hybride cloud, dataplatforms en artificial intelligence (ai). ‘Daarvoor willen we meer ‘young professionals’ aannemen. De markt is best wel oververhit, maar er zijn nog genoeg mensen die graag bij Atos willen werken. We hebben genoeg aansprekende projecten en logo’s in huis. Ik noem de Uefa; het EK Voetbal heeft onze zichtbaarheid echt vergroot, en we zitten in de top van Nederlandse klanten. Denk bijvoorbeeld aan Defensie. Die was ook in Brussel aanwezig. Dat was top. Jonge mensen zijn eager om daar projecten bij te doen.’
Nouris ziet ook de internationale uitstraling als een pluspunt om jonge talenten aan te trekken. Zeker nu hij voorziet dat Atos vooral zijn Europese identiteit meer wil uitstralen. ‘Ja, we hebben ook activiteiten in de Verenigde Staten, maar tachtig procent van onze business is in Europa. Gezien de geopolitieke ontwikkelingen wordt de Europese soevereiniteit rond cloud en software steeds belangrijker. Binnen de EU wordt de roep om Europese partijen als alternatief voor de hyperscalers en Indiase bedrijven luider. Daar liggen voor ons kansen. Volgend jaar maart of april, tijdens onze Market Capital Days, zullen we hoogstwaarschijnlijk onze strategische investeringen kenbaar maken.’
Wat de nabije toekomstplannen van Atos in Nederland betreft, nu het bedrijf vanwege het reddingsplan weer lucht heeft, wil groepsdirecteur Jobben de komende maanden nog duidelijker portfoliokeuzes maken en daarop de organisatie aanpassen. ‘Waar willen we groeien, welke markten zijn het belangrijkst? Die richting zijn we nu aan het bepalen in een nieuw groeiplan. Daar gaan we de komende weken een klap op geven. Zodat we, vijfentwintig jaar nadat Atos in Nederland Origin van Philips kocht, wij opnieuw ready to grow zijn.’
Cv’s Mark Nouris en Rob Jobben bij Atos Group
Mark Nouris
i. Ceo Benelux & the Nordics (heden)
ii. Global Head of Industry Operations
iii. Global Cloud leader
iv. Philips Account Executive
Rob Jobben
i. Ceo Nederland (heden)
ii. Head of Public Sector and Defense for BTN
iii. Head Sales Operations NL
iv. Cfo Markets NL
v. Strategic Sourcing Financial Bid Organisation Global