Een greep uit de rapporten over artificial intelligence leert dat teneur zeer verschillend is. Dat blijkt als we meerdere resultaten op een rijtje zetten.
Nederland traag
Onderzoek van Telecompaper laat zien dat het nog niet zo’n vaart loopt met de adoptie van ai in het Nederlandse bedrijfsleven. Bijna zestig procent maakt nog geen gebruik van ai. Vooral kleinere bedrijven hebben zich nog niet gewaagd aan de implementatie van ai-technologie. Middelgrote bedrijven zijn daar verder mee.
Ook de resultaten van een enquête van consultancy Samhoud onder hoogopgeleide Nederlandse professionals geeft een dergelijk beeld . Het gebruik van ai-tools ligt hier ver onder het EU-gemiddelde. De Global AI Vibrancy Tool van Stanford wijst ook in die richting.
AWS
Zoals vaker met dit soort tech laten onderzoeken met leveranciers als opdrachtgever een positiever beeld zien. Volgens een studie van Amazon Web Services (AWS) gebruikt bijna driekwart van de Nederlandse zorginstellingen kunstmatige intelligentie voor voorspellende analyses, automatisering, en diagnostiek. En AWS meldt dat de maakindustrie, een sector waar de investeringen de laatste tijd tegenvallen, ‘vooroploopt in ai-adoptie’; daar valt het percentage 44. Toepassingen zoals personalisatie en supply chain-optimalisatie zouden breed uitgerold worden, aldus het onderzoek.
En ook de retail omarmt ai snel. Ruim tachtig van de retailbedrijven is van plan ai binnen een jaar te implementeren, gericht op het verbeteren van de klantbeleving. Toepassingen zijn gepersonaliseerde marketing, prijsoptimalisatie en efficiënt voorraadbeheer. De vooruitzichten zijn gunstig. Het onderzoek geeft aan dat zeven op de tien bedrijven ai in het komende jaar gaat implementeren, nu doet 45 procent dat.
Microsoft
Microsoft liet IDC een rapport opstellen over de kansen die kunstmatige intelligentie het bedrijfsleven biedt. Uitkomst: voor elke euro die bedrijven investeren in ai, realiseren zij gemiddeld 4,20 euro aan rendement. IDC ziet de adoptie van ai in Nederland ‘hard groeien’. Dat percentage zou op tachtig procent liggen, flink hoger dan bij de onderzoeken van Telecompaper (43%) en AWS (45%).
Maar IDC definieert adoptie breder: niet alleen de gebruikers worden geteld maar ook de bedrijven die ai-technologie overwegen. En dat is uiteraard geen echte adoptie. Ook bij het rendementscijfer past een relativering: implementatie kost gemiddeld acht maanden en bedrijven zien doorgaans pas na veertien maanden financieel resultaat. Overigens onderschrijft Microsoft dat Nederland qua ai-adoptie achterloopt.
2025 wordt het jaar van de ai-agenten, software die zelfstandig taken kan verrichten. Ook op het web kunnen deze agents klusjes doen waar voorheen een mens aan te pas moest komen. Die tools werken op basis van een groot taalmodel. Google heeft op dit gebied de afgelopen tijd behoorlijke stappen gemaakt. Deze week kwam Gemini 2.0 Flash uit, de opvolger van 1.5 Flash. Google’s populairste (werkpaard)model voor ontwikkelaars is het eerste (experimentele) model uit de Gemini 2.0-reeks. Behalve verbeterde prestaties ondersteunt de nieuwkomer nu ook multimodale uitvoer zoals native gegenereerde afbeeldingen met tekst en bestuurbare tekst-naar-spraak in audio voor meerdere talen. Het kan ook tools zoals Google Search gebruiken, code uitvoeren en door gebruiker gedefinieerde functies van derden gebruiken. Vergeleken met 1.5 Pro is 2.0 Flash twee keer sneller, terwijl de latency gelijk blijft.