Microsoft heeft bij aartsrivaal Google Benelux de managing director van de clouddivisie Joris Schoonis weggekocht. De 46-jarige Schoonis volgt per 1 april volgend jaar Anke den Ouden op, die haar carrière bij Microsoft opgeeft om meer tijd door te brengen met haar gezin. Opvallend is dat Microsoft de nieuwe algemeen directeur Nederland niet uit de eigen gelederen haalt.
Schoonis begon zijn loopbaan bij Oracle waar hij als accountmanager werkte en al snel een heel team werd toevertrouwd. Vervolgens kwam hij bij Salesforce en MessageBird in nog hogere, pan-Europese leidinggevende functies terecht. Daarna kreeg hij de leiding over Google Cloud in de Benelux.
Vooral in Nederland, waar Microsoft dominant is, moest hij opboksen tegen een bedrijf dat aan vrijwel elke organisatie in Nederland zakelijke software levert. Schoonis deed dat kennelijk zo goed dat Microsoft hem zag als de meest geschikte kandidaat voor de afzwaaiende Den Ouden. Uitdaging voor Schoonis zal zijn om het ongerief dat er bestaat over Microsofts sterk oplopende licentiekosten weg te nemen. De soms gigantische prijsverhogingen zijn moeilijk te ‘verkopen’. Volgens de Belgische cio-vereniging Beltug zijn de kostenexplosies rond de cloud chefsache geworden.
Transitie
Schoonis heeft in zijn functies bij Google Cloud en eerder bij Salesforce en Oracle ruime ervaring opgedaan met het uitleggen van cloud-contracten. Ook de transitie naar artificial intelligence (ai) is bij hem in goede handen. Tegelijkertijd heeft hij zich verdiept in soevereiniteit, beveiliging en privacy, kwesties die in Nederland flink spelen.
Op gebied van ai rust op hem de taak om klanten die terughoudend zijn met generatieve ai over de streep te trekken. Microsoft heeft vele tientallen miljarden in ai geïnvesteerd, waarop beleggers nu snel rendement willen zien. Schoonis: ‘Ik kijk er naar uit om deze baanbrekende technologie in te zetten en impactvolle resultaten voor onze klanten en partners te behalen en zo hun grootste uitdagingen op te lossen.’