ProRail heeft een belangrijke stap gezet in de modernisering van het spoorwegsysteem door de installatie van centrale ERTMS-computers in twee eigen datacenters. ERTMS is het computergestuurde treinbeveiligingssysteem dat ProRail de komende jaren gefaseerd in Nederland invoert. Deze technologie vervangt de traditionele relaishuizen langs het spoor en stelt ProRail in staat het spoornet efficiënter te gebruiken.
Een belangrijk onderdeel van ERTMS is het zogeheten centrale treinbeveiligingssysteem CSS. Vanuit het CSS stuurt ProRail alle onderdelen op het spoor aan en wordt gecommuniceerd met alle betrokken partijen. Zo zorgt het systeem voor veilige rijwegen, bewaakt deze en bestuurt wissels en overwegen. Het praat bovendien met de verkeersleiding, machinisten en met beveiligingssystemen in omliggende landen.
Het kernsysteem CSS is kortgeleden geïnstalleerd in twee datacenters van ProRail in Amsterdam en Rotterdam, meldt de spoorbeheerder. De overdracht van het project vond begin november plaats, waarbij het beheer intern werd overgedragen van de projectorganisatie ERTMS aan de ict-afdeling van ProRail.
Hitachi Rail (Thales) bouwt en onderhoudt CSS
Op beide datacenterlocaties waren al afzonderlijke ruimtes voor communicatiesysteem GSM-R en voor andere ict-systemen en daaraan is nu een nieuwe ruimte speciaal voor ERTMS toegevoegd. De verschillende systemen zijn eenvoudig te koppelen. Dit is nodig zodra op het eerste baanvak ERTMS is geïmplementeerd.
Het CSS wordt ontwikkeld, geleverd en onderhouden door een onderdeel van Thales dat afgelopen mei werd overgenomen door Hitachi Rail. Het contract tussen Thales en ProRail dateert van maart 2022, heeft een looptijd van maximaal 37 jaar en maximale waarde van 420 miljoen euro. De bouw van het CSS was in 2022 aanleiding om ProRail en Thales te nomineren voor een Computable Award in de categorie Overheidsproject van het Jaar.
ERTMS
ERTMS staat voor European Rail Traffic Management Systeem. Het is de nieuwe standaard voor spoorverkeer in Europa. In Nederland en de meeste andere Europese landen wordt deze standaard de komende jaren ingevoerd. Het vervangt in Nederland op termijn het huidige systeem ATB (automatische treinbeïnvloeding), waarvan delen al zeventig jaar oud zijn. Een van de voordelen van ERTMS is dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor de capaciteit op het spoor toeneemt. Doordat alles computergestuurd en datagedreven verloopt, vermindert ook het risico op ongevallen.
Voor de invoering van ERTMS moet ProRail veel zaken regelen, zoals de vernieuwing van ict-systemen, tests op het spoor, aanleg van glasvezelnet langs het spoor en de verwijdering van de meeste seinen. Ook volgen er trainingen voor vijftienduizend mensen die met de nieuwe systemen te maken krijgen. Op sommige delen van het Nederlandse treinspoor zijn eerdere versies van ERTMS al ingevoerd. Het betreft bijvoorbeeld de Betuweroute, de HSL, Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) en het traject Amsterdam-Utrecht.