Hema en Jumbo kampen met verstoringen in hun distributieprocessen door een ransomwareaanval bij hun Amerikaanse softwareleverancier Blue Yonder. Dit bedrijf levert systemen voor geautomatiseerde logistieke processen in distributiecentra. De gijzelsoftware werd afgelopen weekend ontdekt en treft retailorganisaties wereldwijd.
Met de software houden de retailers de voorraden in hun vestigingen op peil. Ondanks de verstoring staat het winkelend publiek geen lege schappen te wachten, melden de twee Nederlandse bedrijven aan De Telegraaf. De software is uitgeschakeld en de winkels gebruiken tijdelijk backupsystemen.
Ransomware
De aanval vond plaats op donderdag 21 november, schrijft Blue Yonder. Het bedrijf spreekt van onderbrekingen van zijn managed services hosted-omgeving ten gevolge van een ransomwareaanval. Het gaat om de private-cloudomgeving en niet de publieke Azure-cloudomgeving die de onderneming ook gebruikt. De laatste update over het incident is van 24 november, waarin staat dat het bedrijf er nog druk mee bezig is.
Wereldwijd zijn organisaties getroffen door de aanval. In Engelstalige media circuleren de namen Starbucks en de retailers Morrisons en Sainsbury’s. Het is niet uitgesloten dat ook andere organisaties er last van hebben. Volgens De Telegraaf wordt de software in Nederland ook gebruikt door koeriersbedrijf DHL en bloemenveiling Flora Holland, maar beide melden niet te zijn getroffen. Blue Yonder is sinds 2021 onderdeel van het Japanse technologieconcern Panasonic.