Luchtvaartmaatschappij KLM start een virtual reality-toepassing om uitgevallen stewards en stewardessen te helpen weer aan de slag te gaan. In een realistische omgeving kunnen medewerkers stap voor stap een volledige werkdag doorlopen.
De vr-oplossing werkt met een Meta Quest 3 VR-bril en is ontwikkeld door KLM’s eigen VR Center of Excellence. Dat gebeurde in samenwerking met studenten van de TU Delft. De vr-toepassing helpt medewerkers om zich voor te bereiden op hun terugkeer. Ze beginnen in de simulatie thuis en doorlopen de briefing in het bemanningscentrum, de werkzaamheden aan boord en het verblijf in een hotel. ‘We merken dat sommige collega’s het spannend vinden om weer aan de slag te gaan nadat ze een lange tijd niet hebben gevlogen. Je kunt op 10.000 voet hoogte niet zeggen: het valt tegen, ik ga toch maar wat eerder naar huis’, legt hoofd cabinepersoneel, Marion Leguijt, uit. Volgens haar brengt de vr-bril ‘de vliegende wereld heel realistisch naar de grond’. Tegelijkertijd is het volgens haar ook een diagnostische tool. KLM kan door het gebruik van de vr-bril vaststellen waar collega’s vastlopen in hun re-integratie. Bijvoorbeeld door te analyseren op welk moment iemand angstig of gestrest is.
VR voor trainingen
KLM is naar eigen zeggen de eerste luchtvaartmaatschappij die vr inzet voor de re-integratie van cabinepersoneel. Vr wordt bij het bedrijf ook aangewend voor trainingen voor de evacuatie-glijbaan, pushback-procedure, communicatie met de piloot en rondgangen van het cabinepersoneel door het toestel. Vr-wordt ook gebruikt in cockpittrainingen. Die toepassingen moeten de luchtvaartmaatschappij helpen om niet alleen de veiligheid te waarborgen, maar ook de vaardigheden van het personeel te versterken.