Het percentage gebruikers van mobiele telefonie zal in Nederland meer dan 100 procent bedragen. Dit zegt Mikael von Hertzen, de kersverse directeur van Nokia Nederland. ‘Het gebruik is in een jaar tijd gestegen van 20 naar 45 procent. Ik verwacht dat wij hier net als in Scandinavië de 100 procent bereiken en zelfs nog meer.’
Von Hertzen neemt tijdens het gesprek in het hoofdkantoor te Leidschendam een moment in acht en wacht geduldig op een reactie op deze stelling. Als die niet verder gaat dan een verbaasde blik, vervolgt hij zijn betoog.
‘Eén persoon gaat meerdere mobiele apparaten gebruiken. Eén telefoon in zijn zak, een ander in zijn auto en misschien een handcomputer op zijn werk of thuis. Personen praten via hun mobieltjes niet alleen met elkaar, maar commanderen ook de apparaten, die op hun beurt ook onderling communiceren. Zo overschrijden wij de 100 procent.’
Marketeer
De Finse directeur van Nokia Nederland is vorige maand begonnen aan zijn nieuwe functie. Hij werkt al vijftien jaar als marketeer en afdelingsmanager voor de telecomgigant en hield zich achtereenvolgens bezig met de Aziatische, de Europese en de globale markten. Dit is zijn eerste functie buiten Finland.
Het was geen moeilijke beslissing om deze functie te aanvaarden’, zegt Von Hertzen. ‘Nederland is een goed land om in te werken. Bovendien wil ik mijn aandachtsgebied verleggen van de wereldwijde naar een locale markt. De Nederlandse is buitengewoon interessant en enorm competitief.’
Onzichtbaar
De mobiele markt in Nederland biedt met vijf aanbieders grote mogelijkheden voor leveranciers als Nokia en Ericsson. Het Finse bedrijf vestigde zich al tien jaar geleden in Nederland, maar is in vergelijking met grote concurrent Ericsson minder zichtbaar. Zo werken er 2500 mensen voor Ericsson Nederland en ongeveer 400 voor Nokia. Tekenend voor de zichtbaarheid van Nokia in Nederland zijn misschien wel de grote letters ‘EDS’ die het dak sieren van het gebouw dat het telecombedrijf moet delen met deze IT-onderneming.
‘Onze concurrenten werken al veel langer in Nederland. Dat is niet zo’n groot probleem. Wij zijn gewend aan deze positie’, aldus Von Hertzen. De marketeer onderkent hierbij het grote voordeel van de kracht die de naam Nokia op de markt heeft. Het bedrijf heeft inmiddels KPN, Ben, Tele 2 en Colt als grote klanten gecontracteerd. Maar de allergrootste klanten zijn misschien wel de duizenden consumenten die met een Nokia-telefoon rondlopen.
Derde generatie
Niet alleen de sterke merknaam werkt in het voordeel van Von Hertzen, ook de ontwikkelingen op de markt zitten mee. Larry Ellison, directeur van softwarebedrijf Oracle, vertelt aan iedereen die het maar horen wilt, dat de mobiele telefoon de computers zal verslaan als het gaat om het apparaat dat het meest gebruikt wordt voor Internettoegang. Met name de opkomst van de derde generatie mobiele systemen moet het gebruik van mobiele apparaten stimuleren.
De Nederlandse overheid verwacht volgend jaar de eerste licenties voor deze generatie te veilen. De huidige aanbieders van mobiele telefonie vinden dat deze veiling te vroeg komt, omdat er dan nog geen producten gereed zijn voor dit systeem. General Packet Radio Service (Gprs), een breedband-uitbreiding van het huidige GSM, is in hun ogen een goede tijdelijke oplossing. Von Hertzen zegt echter dat Nokia producten en diensten kan leveren als de derde generatie systemen gebruikt gaan worden. ‘In Finland zijn de eerste licenties voor de derde generatie toegewezen. Nokia heeft testsystemen opgezet in China, Japan en Finland en zal dit volgend jaar uitbreiden in Europa.’ De Nederlands directeur vindt Gprs een logische tussenstap van GSM naar de derde generatie, die nog meer breedbandige toepassingen geeft aan de mobiele telefoon, zoals doorgifte van video.
Al deze ontwikkelingen maken een groei van Nokia Nederland noodzakelijk. Von Hertzen geeft aan dat zijn bedrijf ondanks de personeelstekorten weinig problemen heeft om de juiste mensen aan te trekken. ‘Het imago en de naam van Nokia zijn ons hierbij wederom erg behulpzaam.’
Microsoft neemt mobiel serieus
Microsoft zet met Ericsson een joint-venture op die producten en dienten ontwikkelt voor mobiele Internettoegang. Het Zweedse bedrijf gebruikt de mini-browser Mobile Explorer van Microsoft, terwijl de softwarefabrikant het wap-formaat (Wireless Application Protocol) van zijn nieuwe partner omarmt.
De twee samenwerkende bedrijven werken tevens aan de verdere ontwikkeling van open industrie-standaarden. Doel is een betere koppeling van mobiele technologie aan bestaande systemen, zoals PC-netwerken.
Deze stap betekent een verdere toenadering tussen Microsoft en de mobiele grootmachten. Het softwarebedrijf sloot tot op heden enkele – vooral financiële – overeenkomsten met deze partijen. Eerder deze maand maakte Microsoft bekend het Bluetooth-consortium te steunen.