De gebruikersgroep van Schoolfact 5, een administratiesysteem voor 60 procent van de scholen in het voortgezet onderwijs, ruziet met de ontwikkelaar, CMG. De groep wil het pakket en de helpdeskmedewerkers overnemen, maar vindt de prijs te hoog. CMG wil de extra inkomsten gebruiken om de te hoge kosten voor het ontwikkelen van de opvolger van het pakket te compenseren.
Gerrit van Weelden wil niet in details treden. Volgens de directeur van de Stichting Dienstverlening Gebruikersorganisaties Informatievoorziening (Sdgi) zijn de onderhandelingen tussen gebruikersgroep en IT-bedrijf in een cruciaal stadium beland. Namens de gebruikersvereniging Informatiebeheer Onderwijs (IBO) onderhandelt hij sinds deze zomer met CMG. IBO hoopt van CMG zowel het programma Schoolfact 5 als de helpdeskmedewerkers over te nemen. "De gesprekken zitten vast op het geld. CMG houdt de hand op de knip."
De directeur had dat laatste liever niet gezegd; de gesprekken met CMG zijn net sinds een paar dagen weer op gang. Van Weelden is ongelukkig met de opstelling van CMG; het bedrijf probeert volgens hem de ’te hoge’ ontwikkelkosten van Schoolfact 6 te compenseren door voor de overdracht van versie 5 veel geld te vragen. "CMG moet die kosten in hun boeken netjes kunnen verwerken."
Bij het ontwikkelen van de opvolger van Schoolfact 5 heeft CMG fouten gemaakt, stelt Van Weelden. "Bijna uitsluitend management-fouten. Het bedrijf zette teveel onervaren medewerkers in." Ook hierover wil de directeur geen verdere mededelingen doen: "Ik sta onder geheimhouding. Ik zou er echter een boek over kunnen schrijven."
Ambitieuze opwaardering
De 380 bij IBO aangesloten scholen wachten al een jaar met smart op Schoolfact 6. Versie 5 is tien jaar oud en sluit niet meer aan op de huidige organisatie van het onderwijs. De opwaardering is ambitieus. Het pakket moet kunnen omgaan met nieuwe onderwijsmethoden, Leerwegen in het vmbo (het voormalig mavo en vbo), het Studiehuis en de Tweede fase structuur, die een andere indeling van klassen en vakken tot gevolg hebben.
Het nieuwe onderwijs moet leerlingen op een meer individuele manier kunnen begeleiden en Schoolfact 6 moet daarbij helpen. Het moet met alle variaties in leerstijl en studielast overweg kunnen. Ook het door scholen gewenste Leerlingvolgsysteem moet er een plek in krijgen. Door gebruik te maken van Internet moeten ook leerkrachten, leerlingen en ouders het kunnen toepassen. Het moet de mogelijkheid bieden via de computer lessen te volgen en toetsen te maken.
Dat blijkt teveel. Begin dit jaar komt CMG tot de ontdekking dat het nieuwe pakket veel complexer wordt dan verwacht, vertelt Peter Zuidema, lid van de Raad van Bestuur bij CMG: "Met name de toepassing van webtechnologieën zorgde voor nogal wat hoofbrekens." Deze zomer lijkt CMG nog, ondanks de tegenslagen, verder te gaan met de opwaardering. Op 8 november maakt IBO bekend dat de ontwikkeling van Schoolfact 6 wordt gestopt. Mislukt, zo staat er op de website.
Blunder
Volgens René Meijer breekt er op dat moment paniek uit bij IBO. Hij is beleidsmedewerker van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) in Tilburg. De vereniging vormt het bestuur voor 42 scholen in Brabant en Limburg – met 60.000 leerlingen het grootste schoolbestuur in Nederland en de grootste gebruiker van Schoolfact 5.
Meijer is te spreken over noch CMG noch IBO. "Schoolfact 6 is een blunder van CMG." IBO houdt het bedrijf niet aan de gemaakte leveringsverplichting, maar besluit versie 5 over te nemen en wil met een andere partij verder werken aan 6. Meijer: "IBO vergeet zich zakelijk op te stellen. En daarvoor hebben de scholen zes miljoen gulden betaald?"
Het bedrijf heeft volgens hem verzwegen dat de ontwikkeling van Schoolfact 6 spaak liep. Hij vindt dat de gebruikersvereniging is misleid, doordat CMG in juni verzekerde dat 6 er koste wat kost zou komen. "Uiteindelijk besluit CMG te stoppen. IBO wordt in de luren gelegd met het aanbod dat het de medewerkers van Schoolfact 5 mag overnemen. IBO durft niet te weigeren, want het is bang een gerechtelijke procedure tegen CMG niet te overleven."
Meijer stelt dat OMO op eigen houtje CMG aansprakelijk zal stellen. Ook is het lidmaatschap van IBO opgezegd. Wachten op Schoolfact 6 wil OMO niet. "We gaan werken aan een eigen alternatief."
Continuïteit
De opstelling van Meijer is Van Weelden bekend. Er zijn meer scholen die willen dat hij de aanval op CMG inzet en het bedrijf dwingt verder te werken aan 6. Hij vreest dat het dan aankomt op een langdurige rechtszaak, waar de stichting geen geld voor heeft. Ook is hij bang dat CMG Schoolfact 5, waar het in tegenstelling tot 6 alle rechten van in handen heeft, verkoopt aan een ander. "Daarmee komt de continuïteit van Schoolfact 5 in gevaar." Houdt IBO CMG te vriend, dan wordt in elk geval verder gewerkt aan noodzakelijke verbeteringen, zodat bijvoorbeeld het vmbo aangesloten kan worden.
Volgens Van Weelden is van de begrote zes miljoen gulden voor Schoolfact 6 iets meer dan de helft uitgegeven. Een deel ging naar CMG, een deel is betaald aan IBO, voor tests, de licentie en materiedeskundigen. De rest is nog steeds bij de scholen, zegt hij.
IBO wil Schoolfact geheel in eigen beheer krijgen. Het wil, in een aparte BV, de zestien man ondersteunend personeel van CMG overnemen en op basis van het functioneel en technisch ontwerp van 6 verder werken aan de opvolger.
Scholenmarkt
Bij CMG verwijzen medewerkers voor mededelingen over Schoolfact naar Zuidema. Uit diens woorden blijkt niet dat de onderhandelingen tussen hem en Van Weelden moeizaam verlopen. Het bedrijf is volgens hem bereid de activiteiten voor Schoolfact 5 over te hevelen. Deze week moet dat volgens hem rond kunnen zijn. De scholenmarkt is niet de meest strategische, stelt hij. Schoolfact levert het bedrijf weliswaar nog enige winst op, maar het is niet een project met een hoog rendement. Daar lag de doelstelling ook niet: Schoolfact moet het imago van het bedrijf versterken. "Vanuit maatschappelijk oogpunt, het verbeteren van het onderwijs, mag een bedrijf best iets doen wat niet winstgevend is." Daarbij komt CMG via de scholen in contact met leerlingen die in ICT geïnteresseerd zijn, aldus Zuidema.
In tegenstelling tot wat Meijer stelt, ligt volgens Zuidema de beslissing met 6 te stoppen bij IBO. Volgens hem heeft IBO zich als doel gesteld een nieuw pakket te ontwikkelen dat de standaard moet worden voor het voorgezet onderwijs. Het moet ook gebruikt worden door de 40 procent van de scholen die nog niet met Schoolfact 5 werken. Zo leidt het eind van 6 toch tot iets moois, voorspelt hij; een nieuwe standaard, die sterk zal lijken op Schoolfact 5 en 6. "Wij gaan die scholen daarbij helpen."