Harbinger Corporation heeft een roerig jaar achter de rug. De leverancier van elektronische-handelsoplossingen pleegde in 1997 zes acquisities om het nieuwe beleid vorm te geven. Het bedrijf wil zich opwerpen als dé aanbieder van geïntegreerde oplossingen voor elektronische handel.
Harbinger staat vooral bekend om zijn oplossingen op het gebied van electronic data interchange (edi). Onder de noemer van Trustedlink Enterprise kunnen ondernemingen platformonafhankelijke software aanschaffen voor het elektronisch uitwisselen van documenten en afhandelen van transacties met handelspartners. Daarnaast verkoopt het zogeheten procurement catalog software: elektronische catalogussen voor het opslaan van inkoopgegevens van producten die niet primair bedoeld zijn voor het productieproces, zoals kantoorartikelen. In Nederland voert de onderneming bijvoorbeeld met het automatiseringsbedrijf Logica de regie over het binnenvaartinformatie- en communicatiesysteem (Bics). Hierbij sturen schepen onder meer Edifact-berichten met de vrachtgegevens naar de havenautoriteiten. Daarbij maken ze gebruiken van het gesloten value added network van Harbinger.
Web-gebaseerd
Het Amerikaanse bedrijf uit Atlanta, Georgia moet steeds meer rekening houden met de opkomst van elektronische handel via Internet. Volgens David Leach, de chief executive officer van Harbinger, was zijn bedrijf zich hiervan al in 1994 bewust. Toen richtte het samen met Bell South Harbinger Net Services (HNS) op, om web-gebaseerde zakelijke producten en diensten te ontwikkelen. Daarna brak het besef door dat Harbinger zijn klanten beter kon ondersteunen door zich te concentreren op geïntegreerde oplossingen in plaats van het aanbieden van individuele producten voor individuele klanten. Op dit moment bestaan de activiteiten van de firma uit 55 procent dienstverlening en 45 procent software. Leach wil binnen afzienbare tijd naar een verhouding van 70/30 procent.
Overnames
Om dit streven kracht bij te zetten, pleegde Harbinger in 1997 zes overnames: HNS (waarbij de aandelen van Bell South werden gekocht), Supplytech (edi-software), Acquion (procurement-software), het Britse Atlas Products (edi-vertaalsoftware), Premenos (elektronische handelssystemen voor middelgrote ondernemingen) en Smart Solutions (e-commercie voor de detailhandel). Leach noemt vier voordelen van een actief acquisitiebeleid. "Wij breiden ons klantenbestand uit, krijgen nieuwe markten erbij, kunnen ons geografisch expanderen en halen ontbrekende technologie in huis."
Via de aankopen is Harbinger in staat snel te groeien en in te spelen op marktontwikkelingen. Het bedrijf kan inmiddels oplossingen aanbieden voor desktop-, midrange- en mainframesystemen met aanvullende communicatiehulpmiddelen voor Internet en value added networks. Een voorwaarde voor succes is wel een goedlopende samenwerking met partners, zoals advieskantoren en erp-leveranciers. Zo kan de software van Harbinger bijvoorbeeld worden gekoppeld met die van Baan en kunnen edi-berichten worden uitgewisseld.
Jaarcijfers
De omzet van Harbinger lag in 1997 op 120,7 miljoen dollar. Dat is een toename van 189 procent in vergelijking met een jaar eerder. Toen realiseerde de IT-leverancier een omzet van 89,2 miljoen dollar. De winst kwam uit op 13,7 miljoen dollar: een toename van 195 procent ten opzichte van 1996 (4,6 miljoen).
Worden de extra lasten van 58,1 miljoen dollar meegerekend dan leed Harbinger vorig jaar een verlies van 39 miljoen dollar. De eenmalige kostenpost bestaat uit overnamekosten (51,7 miljoen), oninbare openstaande facturen (2,4 miljoen) en een voorziening (4 miljoen) om het stopzetten van alle activiteiten van Trustedlink Banker, het allereerste transactieproduct van Harbinger.
Het negatieve resultaat van 1997 betekent het vierde jaarverlies op rij. Harbinger investeerde de afgelopen jaren veel in overnames en nieuwe productontwikkelingen. Extra kapitaal werd vergaard door een gang naar de Nasdaq in 1995 en een extra aandelenuitgifte afgelopen jaar.