Broadcom moet de Europese Commissie opheldering verschaffen over de prijsstijgingen die gebruikers van VMware krijgen opgedrongen. Ook andere licentievoorwaarden liggen onder de loep.
De Europese mededingingsautoriteit geeft daarmee gehoor aan de oproep van het CIO Platform Nederland, het Belgische Beltug en hun Duitse en Franse zusterorganisaties om Europese bedrijven te beschermen tegen ongeoorloofde praktijken van Broadcom. Sinds de overname van VMware heerst er volgens hen wanorde op de virtualisatie-markt waar dit bedrijf domineert. Vooral nieuwe prijsmodellen en verslechterende licentievoorwaarden zetten kwaad bloed bij klanten.
Ook de Cispe, een non-profitbrancheorganisatie die de belangen behartigt van aanbieders van cloud-infrastructuur-diensten in Europa, heeft bij de Europese Commissie geklaagd over het afschaffen van het licentiemodel (perpetual licensing) voor eeuwigdurend gebruik. In plaats daarvan kwam VMware vrijwel direct na de overname door Broadcom met een duur abonnementsmodel.
De Commissie heeft verzoeken om informatie naar Broadcom gestuurd om deze kwesties te onderzoeken. Persbureau Reuters citeerde gisteren een woordvoerder van de Commissie dat aanwijzingen bestaan dat Broadcom de voorwaarden van de softwarelicenties en -ondersteuning van VMware wijzigt.
Spijkerhard
Onlangs nog noemde Broadcom de klachten over hogere prijzen ongegrond. Het bedrijf, geleid door de spijkerharde Chinees Hock Tan, zei dat de klanten het verkeerd hadden begrepen. Klanten die meerdere onderdelen uit het abonnement gebruiken, zouden juist goedkoper uit zijn. Bovendien zou Broadcom meer ondersteuning geven. Maar gisteren bond Hock Tan wat in. In een blog kondigde hij aan ‘de prijs van VMware Cloud Foundation (VCF) dramatisch te verlagen.’ VCF, een uitgebreide infrastructuur-oplossing voor zowel private als publieke clouds, wordt voortaan voor de helft van de prijs aangeboden. Tan verklaart deze verandering uit de behoefte om de adoptie door klanten te bevorderen.
Tan zegt wel door te gaan met de vervanging van de eerder genoemde eeuwigdurende licenties door een abonnementsmodel dat toegang biedt tot de nieuwste versies en ondersteuning voor een vaste periode. Volgens de ceo heeft dat geen invloed op de mogelijkheden van klanten om hun bestaande licenties te gebruiken.
Die Hock Tan is pas een grapjas want klanten begrijpen het verkeerd als ze meer moeten betalen voor maximalisatie van de winst. Penny wise and pound foolish ben je volgens Hock Tan namelijk spekkoper als je meerdere onderdelen uit een abonnement gebruikt terwijl de schoen juist wringt bij koppelverkoop omdat daarmee alle bellen gaan rinkelen van markmanipulatie. Ik ben dus benieuwd met welk welke stok de Europese Commissie wil gaan slaan want tot op heden balft deze waakhond van de markt wel maar is niemand daarvan onder de indruk.