Onder het motto ‘Creating the extended enterprise’ bewerkt Hewlett-Packard de komende jaren de markt. Het bedrijf biedt klanten ondersteuning om te overleven in de steeds uitgestrekter wordende marktgebieden.
Alex Sozonoff, vice president & general manager sales & marketing van HP’s computerorganisatie, toert momenteel over de wereld om alle HP-geledingen van deze boodschap te doordringen. De rode lijn in zijn verhaal is dat ondernemingen op een schaal opereren die zich veel verder dan de bedrijfsmuren uitstrekt. Vier trends liggen daaraan ten grondslag. Als eerste noemt hij de alsmaar kritisch wordende rol van informatie. "De wereldmarkt is een open markt geworden waar de beschikking over de juiste informatie de doorslag kan geven in de concurrentiestrijd."
Trend nummer twee is Internet/intranet. Dit heeft volgens Sozonoff een grote invloed op de manier van werken bij organisaties. Er ontwikkelen zich virtuele werkstructuren, zoals telewerken, het mobiele kantoor, intranet-applicaties en e-commerce. "Organisaties worden locatie-onafhankelijk. Als er maar ingelogd kan worden op het netwerk," zegt de HP-man. De derde ontwikkeling is de voortdurend krachtiger wordende PC. Sozonoff: "De PC is de hoeksteen van de moderne automatisering". De laatste trend die hij aanhaalt is het gebruik van grootschalige erp-systemen, waardoor automatiseringskosten afnemen.
Jungle
HP ontpopt zich steeds meer als dienstverlener. Net als andere computerfabrikanten wil HP een toegevoegde waarde leveren en de totale automatiseringskosten omlaag brengen. Sozonoff: "Bedrijven vragen niet meer om machines maar om oplossingen. Ons doel is de IT-manager door de IT-jungle te loodsen om ervoor te zorgen dat er geen verkeerde beslissingen worden genomen. Hiervoor bieden wij, samen met partners, hulpmiddelen aan en passen wij onze organisatie voortdurend aan."
Een van de nieuwe uitgangspunten is dat alle HP-producten geschikt zijn voor Internet-gebruik. Ook HP’s technologieën zijn erop gericht bedrijven allerhande activiteiten via het netwerk te laten regelen. Sozonoff haalt als voorbeeld de verspreiding van een brochure aan. "Een organisatie stuurt een zelfopgemaakte, geïllustreerde brochure via het interne netwerk naar de kantoren in de rest van wereld. Die printen het met behulp van een HP-fotoprinter op fotografisch papier. De distributie gaat zo sneller, de brochure heeft drukwerkkwaliteit en de drukwerk- en distributiekosten kunnen omlaag." Verder besteedt HP – vanuit de ervaringen met het eigen net – veel aandacht aan de beveiliging en het op afstand beheren van netwerken.
Diagnose
Bij HP staat alles in het teken van het drukken van de kosten. In dit licht moet ook de introductie worden gezien van de Netstation, HP’s antwoord op de NC en Net-PC. Maar de topmanager van HP denkt ook aan het verlagen van verborgen kosten, zoals trainingen en helpdesks, door de inzet van diagnosesystemen. "Wij gaan naar een tijd toe waarin de PC zelf diagnoses stelt. Het apparaat meldt dat-ie ziek is en maakt zichzelf ook beter."
Sozonoff wil tot slot iets kwijt over de onlangs afgesloten samenwerking met Microsoft om Windows NT aan grote bedrijven te verkopen. "Dit betekent niet dat wij onze handen van Unix aftrekken, zoals ons door diverse kanten is verweten," benadrukt Sozonoff. "Wij blijven ons richten op ondersteuning van de heterogene omgeving. Wel werken wij samen met Intel aan de ontwikkeling van de Merced 64-bit chip, die uitwisselbaarheid van Unix en NT mogelijk maakt. Maar het duurt nog jaren voordat er sprake is van één architectuur."