Hoe beheren Nederlanders hun financiën? De resultaten van een enquête van Readly, het digitale platform voor kranten en tijdschriften, laten zien waar en hoe vrouwen en mannen momenteel hun geld investeren.
Financiën wordt over het algemeen nog niet gezien als vrouwenkwestie. De zogenaamde genderloonkloof, gender-vermogenskloof en gender-pensioenkloof zijn slechts enkele begrippen als het gaat om de verdeling van financiën onder mannen en vrouwen. Vrouwen houden rekening met lagere inkomens, lagere vermogens en lagere pensioenen, de financiële gelijkheid is in Nederland ver te zoeken. Uit het Nationaal Salarisonderzoek 2023 blijkt dat vrouwen 13% minder per uur verdienen dan mannen. Dit betekent dat ze ook minder pensioen ontvangen: in 2021 was hun pensioenopbouw bijna 40 procent lager dan dat van mannen, bleek uit onderzoek van Netspar. Een recent onderzoek uitgevoerd door YouGov in opdracht van Readly onthult hoe vrouwen zich voorbereiden op de vermeende pensioenkloof tussen mannen en vrouwen.
Het zelfbeeld van vrouwen
Als het aankomt op het inschatten van hun eigen financiële competentie, laat het onderzoek zien dat vrouwen een nogal laag zelfbeeld van zichzelf hebben wanneer het aankomt op financiën. Slechts iets meer dan de helft van hen (54 procent) vindt zichzelf financieel bekwaam, terwijl meer dan twee derde van de mannen (68 procent) zelfverzekerd is als het gaat om financiële kennis. Maar bij een vergelijking tussen een aantal Europese landen valt op dat zowel Nederlandse als Duitse vrouwen zichzelf het meest financieel vaardig vinden (54%), terwijl bijvoorbeeld slechts 38 procent van de Italiaanse vrouwen en 45 procent van de Zweedse vrouwen zegt goed thuis te zijn in financiële onderwerpen. Dit staat in contrast met Europese mannen, die zichzelf veel vaker als financieel onderlegd beschouwen (ongeveer 50-65 procent). Het zelfbeeld van vrouwen bevestigd het vooroordeel dat financiën meer een mannenzaak zijn. Maar komt dit ook daadwerkelijk overeen met de realiteit?
Je eigen financiën bepalen: Wie heeft de macht?
Opvallend is dat in Nederland meer vouwen (37 procent) dan mannen (35 procent) hun maandelijkse financiële budget zelf bepalen. Vrouwen zijn ook onafhankelijker dan mannen als het gaat om het beheren van hun uitgaven: 60 procent van de vrouwen beheert hun eigen uitgaven voor winkelen, vrijetijdsbesteding enzovoorts zelf, vergeleken met iets meer dan de helft van de mannen (55 procent). Meer dan een kwart doet dit samen met hun partner (vrouwen 28 procent; mannen 30 procent). In Nederland zijn financiën vaker een partner kwestie, aangezien bijna 50 procent van de vrouwen daar hun financiën samen met hun partner beheert.
Wie sparen het meest?
De meerderheid van de Nederlanders zet geld opzij (83 procent). 28 procent van de spaarders zet tussen 101 en 500 euro per maand opzij, en nog eens 22 procent zet zelfs hogere bedragen opzij. Toch zijn er ook verschillen tussen man en vrouw als het op sparen aankomt: Terwijl 49 procent van de mannen bedragen van meer dan 101 euro per maand opzij zet, doet 51 procent van de vrouwen dit.
Populairste beleggingsstrategieën
Als het gaat om het soort belegging, zijn zowel mannen als vrouwen vrij eensgezind: de populairste beleggingsvorm is de spaarrekening met een laag risico (vrouwen: 34 procent, mannen 32 procent). Beleggen in aandelen zijn – in Nederland – duidelijk voorbehouden aan mannen (17 procent) waar slechts 7 procent van de vrouwen in aandelen belegt. In Zweden gaat het er heel anders aan toe; daar belegt 41 procent van de vrouwen en de helft van de mannen in aandelen. Over het algemeen is het echter duidelijk dat mannen veel vaker bereid zijn om te investeren in risicovolle beleggingen zoals aandelen: 26 procent van de mannen investeert in dit soort beleggingen, tegenover slechts 12 procent van de vrouwen.
Verontrustend genoeg zegt 46 procent van de vrouwen dat ze helemaal niet investeren omdat ze er de financiële middelen niet voor hebben. Slechts 31 procent van de mannen geeft ook deze reden. Helaas ontbreekt het veel vrouwen bijvoorbeeld in Italië (48 procent) en Frankrijk (45 procent) aan deze middelen. Alleen in Zweden is het percentage vrouwen dat niet over de financiële middelen beschikt om te investeren minder dan 25 procent.
“Vrouwen moeten het vertrouwen hebben om zo vroeg mogelijk te profiteren van de aandelenmarkt voor hun oudedagsvoorziening,” benadrukt financieel adviseur en blogger Hava Misimi. “Dit komt omdat het samengestelde rente-effect meer te maken heeft met tijd dan met het bedrag dat je investeert. Vroeg beginnen is daarom de moeite waard – zelfs met kleinere bedragen.”
Bronnen van financiële kennis
Minder dan de helft van de Nederlandse mannen (41 procent) doet online onderzoek naar zijn beleggingen. Bijna een op de drie (32 procent) vraagt advies aan zijn bank. Financiële en zakelijke tijdschriften en kranten zijn ook een populaire bron van informatie (26 procent). Vrouwen informeren zich iets anders: hoewel bankadvies (32 procent) en online onderzoek (30 procent) ook bij hen populair zijn, raadplegen ze minder vaak vaktijdschriften (8 procent).
“Het is opvallend dat slechts 8% van de ondervraagde Nederlandse vrouwen informatie over financiën uit gespecialiseerde tijdschriften haalt. Terwijl vooral kwaliteitsjournalistiek gecontroleerde en betrouwbare informatie biedt. Met 60 zakelijke en financiële tijdschriften beschikbaar, bieden we bij Readly een breed scala aan informatie voor het verwerven van kennis en het nemen van weloverwogen financiële beslissingen voor de toekomst,” zegt Marie-Sophie von Bibra, Chief Marketing Officer bij Readly.
Ook opmerkelijk: een op de vier Nederlandse vrouwen (27 procent) vertrouwt op vrienden en familie, terwijl slechts een op de vijf mannen (21 procent) dit doet. Vrouwen lijken dus een lichte voorkeur te hebben voor persoonlijke second opinions.
De belangrijkste bronnen van financiële kennis voor Nederlandse vrouwen:
1. Bank/bankadviseur (32 procent)
2. Online onderzoek (30 procent)
3. Vrienden en familie (27%)
4. Financiële tijdschriften (8 procent)
5. Social media (13 procent)
De belangrijkste bronnen van financiële kennis voor Nederlandse mannen:
1. Online onderzoek (41 procent)
2. Bank/bankadviseur (32 procent)
3. Financiële tijdschriften (26 procent)
4. Vrienden en familie (21 procent)
5. Social media (14 procent)
Meer lezen