KPN draaide in 2023 iets beter dan het bedrijf zelf en beursanalisten van onder meer Bank of America hadden verwacht. En dat stemt ceo Joost Farwerck tot tevredenheid. Hij ziet duurzame omzetgroei uit diensten in alle segmenten. Zo blijkt uit de cijfers over het vierde kwartaal en heel 2023 die KPN vanochtend presenteerde.
De inkomsten uit zakelijke dienstverlening (+4,4%) bleven in 2023 groeien, waarbij het midden- en kleinbedrijf de belangrijkste bijdrage leverde. Dit geldt zowel voor mobiele diensten, breedband en ‘cloud & workspace’.
De waardering bij zakelijke klanten die zich weerspiegelt in de Net Promotor Score (NPS), verbeterde vergeleken met een jaar eerder. KPN scoort daarbij boven VodafoneZiggo en Odido. De diensten die KPN levert aan grotere ondernemingen, stabiliseren zich mee door groei bij internet of things) en cloud & workspace.
De inkomsten uit dienstverlening aan consumenten bleef het afgelopen jaar verbeteren, dankzij aanhoudende groei van de omzet uit mobiele diensten en de groei van het aantal breedband-klanten (154.000). Een recordaantal huishoudens werd toegevoegd op glasvezel. De omzet steeg 2,5 procent tot 5,4 miljard euro, terwijl de ebitda-winst 0,6 procent toenam tot 2,4 miljard euro. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 4,3 procent na een groei van 2,2 procent in het kwartaal daarvoor.
De groepsomzet steeg afgelopen kwartaal met 4,3 procent na een groei van 2,2 procent in het derde kwartaal. Daarmee deed KPN het 1,5 procent beter dan analisten hadden verwacht. De groei van de diensten-omzet lag 0,5 procent boven de consensus.
De komende vier jaar zal KPN ruim 4,5 miljard euro investeren in zijn netwerken en de digitalisering van Nederland. Tegelijk wordt een groeiend rendement op het geïnvesteerde kapitaal verwacht.