Ben je ondernemer, heb je een iets moois gecreëerd dat de wereld mag zien of heb je een andere reden om jouw gegevens te delen? Dan kunnen visitekaartjes de ideale oplossing voor je zijn: waar je ook bent, wie je ook treft, je hebt altijd de mogelijkheid om het woord over jou en je werk te verspreiden. Overweeg je zelf ook om visitekaartjes te drukken? Dan zijn hier enkele aandachtspunten om op te letten!
Basisgegevens
Het is natuurlijk de meest logische, maar hij moet toch benoemd worden: zorg dat je alle basisgegevens erop hebt staan. Hierbij hebben we het over je naam, de naam van je bedrijf of product, de link van je website, je socialmediagegevens, je 06 en je (e-mail)adres.
Heb je een logo en een slogan, vergeet dan ook zeker niet om deze erop te zetten. Indien mogelijk raden we ook aan een gedeelte blanco te houden, voor eventuele aantekeningen van de ontvanger.
Eerste impressie
Hoe een visitekaartje oogt, bepaalt of er nog contact wordt opgenomen of niet. Oftewel, de eerste indruk die je wekt is cruciaal. Originaliteit is hierin sleutel, want jouw visitekaartje moet opvallen tussen alle mogelijke andere kaartjes die de ander krijgt.
Je hoeft hiervoor niet te veel poespas toe te voegen; goedkope visitekaartjes kunnen in het eerste oogopslag al direct uitnodigen tot nader contact. Unieke kleuren en vormen zijn hier een voorbeeld van. Let echter wel op dat je kaartje niet te druk wordt; dit kan onprofessioneel ogen.
Doe eens gek
Los van het design van de opdruk, kan je het kaartje zelf ook op laten vallen. Denk bijvoorbeeld aan een kaartje in de vorm van het product dat je levert, zoals een kerstboom of gitaar. Of druk het letterlijk óp je product. Bijvoorbeeld op een koekje met glazuurletters.
Lukt dat niet met jouw dienst, of is dat gewoon niet jouw smaak, dan kan je nog voor een ander drukmateriaal kiezen. Een plastic of pvc kaartje oogt strak en zakelijk; een houten kaartje is huiselijk en uitnodigend. Bedrukking als glimmersteentjes, een magnetische achterkant of een reliëf in je kaart zijn andere voorbeelden van echte uitspringers.
Blijf bij jezelf
We zeiden al eerder dat de stijl bij jou met passen, en daar willen we hier extra nadruk op leggen. Laat je een visitekaartje drukken, zorg dan dat het ontwerp, het materiaal en zelfs de gegevens aansluiten bij wie jij bent en waar jij voor staat. Gebruik je geen sociale media, maak dan ook niet direct een leeg account aan zodat je het op je kaartje kan zetten; een account dat niets deelt, wordt niet altijd serieus genomen.
Zorg ook dat de uitstraling bij je past. Een hardhouten kaartje met krullende letters is niet de beste uitnodiging voor een keiharde zakenman met prijzen net zo scherp als zijn verkooppraatjes. Maar een strak, gelikt kaartje dat status uitstraalt, zou ook niet per se de eerste keuze zijn voor een klein zaakje met zelfgebakken muffins en peperkoek. Zorg dus niet alleen dat je kaartje een uitnodiging is voor verder contact, maar ook dat het een mooi, klein stukje is van jezelf.