Bij elk bedrijf waar het kan wordt vandaag de dag thuisgewerkt. Van af en toe een dagje tot complete werkweken. In het begin namen werknemers gewoon de laptop mee naar huis en dat was het, maar nu het structureel is zijn er wel meer dingen nodig om dit goed te stroomlijnen. Zeker wanneer er ook geheime of gevoelige bedrijfsinformatie is, is het belangrijk om te letten op veiligheidsaspecten en risico’s. Hoe je dit goed regelt? Hier lees je het!
Geef het uit handen
Allereerst de software kant en de beveiliging daarvan. Dit is namelijk erg belangrijk om te regelen, waar hier ligt waarschijnlijk ook het grootste risico. Door phising mails en andere slinkse maar eenvoudige trucjes kunnen kwaadwillenden al heel eenvoudig zaken bij jouw bedrijf stelen. Er zijn bedrijven die jouw hele bedrijfsnetwerk voor jou uit handen kunnen nemen. Dit noemen ze ook wel NAAS en dat kun je goed combineren met een contractbeheer software. Hiermee kun je alle software uitbesteden en regelt een extern bedrijf alles. Van een soort klantenservice voor de eigen medewerkers wanneer er iets fout gaat of wanneer ze vragen hebben, tot de security en beveiliging. Dus doe veilig je online werk -zowel jijzelf als je medewerkers- en investeer hierin.
Stel beleid op
Naast de software kant zit er ook altijd nog een hardware kant aan veiligheid. Want zodra er hybride gewerkt wordt, wordt er ook gereisd met de spullen. Van het meenemen van laptops, tablets tot smartphones; alles is mogelijk tegenwoordig maar daarmee kan ook alles gestolen worden. Houd hier rekening mee en stel intern een beleid hierover op. Aan welke regels je hierbij kan denken? Niet luidop bellen met collega’s in de trein, geen laptops in het zicht in geparkeerde auto’s, en ook geen gevoelige documenten geprint meenemen in de trein. Het zijn kleine dingen en regels die af en toe belerend over kunnen komen, maar waarvan het wel goed is om ze even op te stellen. Alleen dan kun je voorkomen dat er grote schade ontstaat én dat er achteraf verwijten gemaakt kunnen worden.
Kortom, aan de veiligheid van thuiswerken kleven veel verschillende veiligheidsaspecten. Enerzijds heeft de werkgever een verantwoordelijkheid om alles goed te regelen, anderzijds vraagt het ook van de werknemer oplettendheid bij zijn of haar handelen. Door hier aan alle aspecten te denken en ook de juiste personen erbij in te schakelen kun je al snel voorkomen dat er grote schade ontstaat. Maar ook hier geldt; een ongeluk zit in een klein hoekje dus er kan altijd iets fout gaan. En om nog maar een cliché eruit te gooien, voorkomen is beter dan genezen!