Vorige week viel mijn oog op het bericht ‘Gemeenten doen te weinig aan e-participatie’. Dit bleek geschreven te zijn naar aanleiding van het trendrapport ‘Staat van het bestuur 2010' dat staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. Het komt erop neer dat gemeenten nog veel te weinig gebruik maken van internet om burgers te betrekken bij het maken van beleid.
Slechts 13 procent van de gemeenten praat burgers bij via nieuwe media. Dat is wel een tegenvaller als je, zoals ik, al 15 jaar bezig bent met overheid en internet. Na meerdere e-participerende acties, zoals een webuitzending van een toespraak van de toenmalige minister-president Kok in 1996 en een live-internetuitzending van het huwelijk van Prins Maurits en Marilène in de Grote Kerk in Apeldoorn in 1998 was ik overtuigd van het succes van e-participatie. Naar die huwelijksreportage bleken zo'n vijfentwintigduizend bezoekers uit 63 landen te kijken, vertoond op postzegelgrootte. Op dat moment was nog eens niet de helft van de circa 550 gemeenten op internet te vinden met een website.
Op de keeper beschouwd is 13 procent e-participerende gemeenten dus niet veel. Zijn we toch nog van de 'old school'-gedachte dat fysiek contact prevaleert boven e-participatie? Ik denk het wel. Een goed voorbeeld hiervan is De week van de verbinding in Zwolle. In deze week gaat het college de stad in om het verbond met de burgers aan te gaan. Vier dagen lang is op diverse plekken fysiek contact mogelijk met collegeleden. Al jaren is deze week een ongekend succes.
Mijn visie is dan ook dat het onderzoek van BZK afgezet had moeten worden tegenover de fysieke participatie. Prima als je vindt dat de burgers meer betrokken moeten worden bij het ontwikkelen van beleid, maar daarbij werkt persoonlijk contact toch het beste. Dat wil zeker niet zeggen dat we e-participatie zomaar van de hand moeten doen. Integendeel… want wist u dat de grote opkomsten bij het fysiek ontmoeten tijdens de week van de verbinding vooral zijn bereikt door social media zoals LinkedIn? Als dat geen goed voorbeeld van e-participatie is…
Ondertussen sneuvelen e-initiatieven binnen de overheid omdat daarmee de afstand tussen de burger en de overheid groter zou worden. Alsof de burger blij wordt van nog eens 4 uur wachten op een hard bankje in het gemeentehuis.
Zijn ze nog van deze wereld, die overheid van ons?
Jammer dat de (e)Overheid teveel focust op prestigeprojecten en contact maken/krijgen met de bevolking. Genoeg prive-ervaring met e-loketten die telefonisch achter (mobiel prijzig) 0900 nummer zitten.
Of mailmogelijkheid waar je dagenlang niets op terugkrijgt, ook geen ontvangstbevestiging. Soms na weken/maanden een reactie, vaak deelantwoord en niet het antwoord op je vraag.
Zolang het mensenwerk achter de applicatie en presentatielaag te wensen overlaat, blijft het aanmodderen.
ALS er al sprake is van interactie via ICT dan is de kwaliteit bedroevend. Vanmorgen contactformuloier op woningnet ingevuld. Resultaat: ASP errors.
Mail gestuurd: foutmelding dat de mailbox niet bestaat. dat is wel het adres zoals vermeld op de website!
Dus… woensdagavond mag ik het drukke gemeentehuis in. ander moment is niet mogelijk, ze zijn open van 9 tot 12. daar heb je niks aan als je werkt.
Overheid, neem nou eens ECHT gekwalificeerd personeel aan en LUISTER daar ook naar!