Ter ondersteuning van de honderdduizenden vluchtelingen uit conflict- en rampgebieden starten Ericsson en Refugees United, samen met VN-Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen (UNHCR) en mobiele operator MTN in Oeganda het eerste project om vluchtelingen en ontheemden te lokaliseren en weer te verbinden met hun gezinnen. Dit gebeurt door een innovatief gebruik van mobiele telefoons en internet.
Het programma stelt vluchtelingen in staat zich met mobiele telefoons te registreren en dierbaren te zoeken via een anonieme database. Vervolgens kunnen ze met mobiele tekstberichten (SMS) of het internet contact leggen. De informatie kan worden benaderd door de vluchtelingen zelf en door de hulporganisaties om zo snel het contact met de families te leggen.
António Guterres, Hoge VN-Commissaris voor de Vluchtelingen, zegt: "De rol van de private sector wordt steeds belangrijker voor humanitaire hulp. Hun kredietverlening, kennis en expertise zijn van cruciaal belang om om het vluchtelingenprobleem aan te pakken. Veel van deze projecten vallen anders buiten ons bereik. Vandaag de dag kun je overal mobiele telefoons vinden. Deze gemakkelijk beschikbare technologie kan zo voor een goed doel worden ingezet."
Het initiatief werd deze week voorgelegd aan regeringen en zakelijke leiders tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het Clinton Global Initiative in New York. Het initiatief is begin september gestart met een pilot-project in het noorden van Oeganda. De toepassing wordt nu uitgebreid naar andere vluchtelingenkampen in Oost-Afrika.
David en Christopher Mikkelsen, directeuren van Refugees United, gaven aan dat zij tijdens een recent implementatiebezoek met UNHCR naar Oeganda, getuige waren van lange rijen lange vluchtelingen die op deze manier hun vermiste familieleden wilden vinden. De meeste vluchtelingen zijn vertrouwd met het gebruik van een mobiele telefoon, ze weten hoe het werkt, en ze beslissen zelf hoeveel informatie ze willen delen.
In korte tijd hebben al meer dan 4.500 vluchtelingen zich geregistreerd, een aanzienlijk hoger aantal dan mogelijk is met traditionele methoden.
Hans Vestberg, President en CEO van Ericsson: "Al meer dan een decennium hebben we, via ons Ericsson Response-programma, een actieve rol gespeeld in reactie op natuurrampen of ander menselijke leed. Een triest deel van het lijden is vaak de scheiding van gezinnen wanneer grote aantallen mensen ontheemd raken. Dit initiatief ondersteunt deze mensen direct door ze te helpen het contact met de familie te herstellen."
Refugees United biedt de service ook via computers en internet, maar met meer dan vijf miljard mobiele abonnementen vandaag de dag is juist de dienst via mobiele telefoons actueel en relevant. In Afrika heeft minder dan twee procent van de mensen toegang tot computers, vergeleken met meer dan 45 procent die een mobiele telefoon heeft.
Bij deze dienst zal Refugees United de database maken, bijhouden en bijwerken, terwijl Ericsson de mobiele applicatie, technologie en systeemintegratie biedt om de toepassing in mobiele netwerken mogelijk te maken. MTN zal als gastheer de service op zijn netwerken aanbieden, en de UNHCR zal helpen om het project in de verschillende vluchtelingenkampen en nederzettingen uit te voeren.