Bol.com heeft 2011 afgesloten met een recordomzet. In totaal plaatsten klanten bestellingen ter waarde van 376 miljoen euro. Daarmee groeide de winkel in 2011 met 58 miljoen euro bijna anderhalf keer zo snel als in 2010.
Steeds meer klanten winkelen in het groeiende aantal speciaalzaken van bol.com en kopen daar ook nog eens vaker. De groei van bol.com in 2011 is met 18% extra opvallend aangezien deze bijna tweemaal zo groot is als de geschatte groei van de totale Nederlandse thuiswinkelmarkt.
Helft online winkelende Nederlanders kiest voor bol.com
In 2011 gingen maar liefst 17,5 miljoen artikelen over de digitale toonbank van bol.com richting 3,4 miljoen klanten. Dat betekent dat naar schatting de helft van alle Nederlanders die in 2011 een artikel online kochten, klant is bij bol.com. De omzet van bol.com is in 2011 aanzienlijk harder gegroeid dan in 2010. Daniel Ropers, managing director bij bol.com: "Consumenten zien dat bol.com zich van een winkel voor mediaproducten snel naar een brede verzameling gespecialiseerde winkels ontwikkelt, waar klanten alles kunnen vinden dat zij online willen kopen. Bol.com heeft in 2011 meer dan ooit geïnvesteerd in verbeteringen en uitbreidingen en dat zien we duidelijk terug in de groei: steeds meer consumenten kiezen voor bol.com en bestaande klanten komen steeds vaker in onze winkels."
Transformatie naar breed online winkelplatform in volle gang
Het steeds grotere aanbod van bol.com speelt daarbij een belangrijke rol. Zo voegde bol.com vorig jaar kleine (o.a. strijkijzers, scheerapparaten en broodroosters) en grote (o.a. koelkasten, vaatwassers en wasmachines) huishoudelijke elektronica toe aan de winkel. Ropers: "Onze winkel voor huishoudelijke apparaten is onze meest succesvolle winkelopening ooit. Al binnen enkele weken werd één op de twintig kleine huishoudelijke apparaten in Nederland via bol.com verkocht. Het laat zien dat de consument klaar is om ook dit soort producten online te kopen én dat bol.com met zijn brede assortiment, snelle levering en lage prijzen duidelijk in een behoefte voorziet."
Ook in de bestaande speciaalzaken van de winkel groeide de omzet. Het meest significant is de groei in digitaal lezen, waar de cijfers bijna verbubbelden. In de winkels voor telefonie & tablets en speelgoed werd anderhalf keer zoveel gekocht als vorig jaar. Ook alle andere winkels droegen aanzienlijk bij aan de groei van bol.com, niet in de laatste plaats door de versterkte focus op lage prijzen.
Een andere succesvolle uitbreiding was de lancering van bol.com Plaza, de formule waardoor concurrenten hun assortiment via bol.com kunnen verkopen. Ropers: "We willen de klant dusdanig veel gemak bezorgen dat hij niet meer alle winkelstraten en het hele internet hoeft af te struinen. Door de integratie van het aanbod van andere winkels vind je bij bol.com niet alleen het grootste aanbod van producten, maar ook de meeste keuze in prijzen en beschikbaarheid." Bijna een jaar na de lancering van bol.com Plaza is het aanbod van 12 partners (waaronder Megapool en Centralpoint.nl) volledig geïntegreerd in de bol.com winkels. "We merken dat in sommige categorieën nu al een kwart van onze klanten kiest voor een product van een partnerwinkel. Dat laat zien dat bol.com Plaza voor onze klanten in een behoefte voorziet. Daarom zullen we dit jaar versneld een groot aantal nieuwe partners in onze winkels opnemen."
Het openen van de winkel voor haar concurrenten past in de ambitie van bol.com om het beste winkelplatform te bieden waar de klant alles kan vinden. "Dat platform moet voor zoveel mogelijk mensen op zoveel mogelijk manieren toegankelijk zijn, zoals via onze mobiele winkel en social media", aldus Ropers. Ook externe partijen zijn welkom om het winkelgemak van de klant te optimaliseren. "Niet voor niets lanceerden we gisteren nog een Open API, een manier waarmee ontwikkelaars van andere websites in de gelegenheid worden gesteld om via apps en sites het winkelassortiment van bol.com te ontsluiten."*
Explosieve groei in België
Als gevolg van de verbeteringen van de dienstverlening en de zichtbaarheid van bol.com in België groeiden het aantal klanten en bestellingen explosief. België ontwikkelt zich in snel tempo tot ‘tweede thuismarkt’. De omzet verdrievoudigde in 2011 (t.o.v. 2010).**
Totale thuiswinkelmarkt aan vooravond van explosieve groei
Bol.com zal ook in 2012 weer meer investeren in verbeteringen van de winkels en verdere uitbreidingen, gezien de zeer positieve toekomstverwachtingen. Ropers: "Onze groeiversnelling in 2011 is een opmaat voor de explosieve groei van het online winkelen, die we in de komende 10 tot 15 jaar verwachten. De branche staat nu nog in de kinderschoenen, maar alle onderzoeken laten zien dat consumenten in de komende 15 jaar tientallen miljarden euro’s per jaar méér online zullen besteden. De grootste beperking ligt nu nog in het aanbod van kwalitatief hoogwaardige en laaggeprijsde winkels. Ook bij bol.com lopen we over van de concrete plannen om het aanbod en het platform uit te breiden en verder te verbeteren. De consument laat telkens weer zien, er al klaar voor te zijn. Aan ons de taak om aan deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden."