Het Zwolse succes De Librije is niet meer alleen een restaurant. De verschillende activiteiten zijn verdeeld over drie monumentale panden in de binnenstad van Zwolle. Jellema Automatisering verzorgde voor alle locaties het draadloze Wi-Fi-netwerk en maakte daarbij gebruik van Netgear-apparatuur.
Jonnie en Thérèse Boer begonneen in 1993 toen zij Restaurant De Librije overnamen. Twee jonge, inspirerende en ondernemende mensen met een passie voor koken, wijn en gastronomie. En dat alles op een eigentijdse, moderne wijze, wars van conventies en vastgeroeste gewoonten. Een formule die werkt: de wereld van De Librije is de afgelopen 21 jaar steeds groter geworden. De basis is nog steeds De Librije, maar door de vraag van hun gasten is De Librije niet meer alleen een restaurant; het is ook een vijfsterren hotel met een restaurant, kook- en wijnschool, wijnbar, cateringbedrijf en zelfs een winkel.
Servicegericht
De Librije-bedrijven zijn bijzonder servicegericht, wat goed geïllustreerd wordt door de unieke butlerservice en het feit dat alle hotelgasten bij aankomst een iPad ontvangen, waarmee zij tijdens hun verblijf alle denkbare informatie over de wereld van De Librije kunnen opvragen. Wanneer je je hotelgasten voorziet van een iPad tijdens het verblijf, dan hoort daar natuurlijk een probleemloos werkende internetverbinding bij.
‘Het bestaande netwerk voldeed niet meer geheel naar onze wensen, daarom gingen we op zoek naar een nieuwe ict-partner om ons te adviseren over een optimale oplossing’, aldus Dana Bronkhorst, financieel manager van De Librije, die nauw betrokken was bij de zoektocht. Die optimale oplossing moest aan flink wat eisen voldoen: ‘Niet alleen de gasten maken gebruik van het netwerk van De Librije; ook het personeel heeft iPads en smartphones voor de roosters, het in- en uitchecken van gasten, het schoonmelden van kamers en het bestellen van roomservice. En omdat Jonnie en Thérèse vaak onderweg zijn tussen de verschillende vestigingen, voor overleg en meetings, is het handig als zij op elke locatie kunnen inloggen op hun eigen werkomgeving, met hun eigen bestanden.’
Jellema en Netgear
De Librije besloot voor het omvangrijke project in zee te gaan met Jellema Automatisering, waar men al flink wat ervaring had met de aanleg van grote draadloze netwerken op onder meer scholen. ‘Zij adviseerden ons Netgear’, zegt Bronkhorst. ‘Enerzijds omdat zij daar al veel ervaring mee hadden maar ook omdat het de meest kostenefficiënte oplossing was. Omdat ons netwerk aan veel specifieke eisen moest voldoen heb je wel een fabrikant nodig die de functionaliteit biedt die je nodig hebt. Netgear heeft dat goed begrepen: dezelfde functionaliteit als de grote enterprise-oplossingen, maar toch betaalbaar voor het mkb.
De verschillende dependances van De Librije zijn gehuisvest in oude, monumentale panden. Het bekende driesterrenrestaurant is gevestigd in de voormalige bibliotheek (librije) van een 16e-eeuws kloostercomplex en ook Librije’s Hotel heeft een kleurrijk verleden: het bevindt zich in de oude vrouwengevangenis van Zwolle. De panden zorgen voor een unieke en authentieke sfeer, maar de constructie kan wel problemen opleveren voor een draadloos netwerk. De dikke muren vormen een uitdaging voor het Wi-Fi-signaal en in de oude gevangenismuren van Librije’s Hotel zit ook nog eens lood, wat het signaal nog verder afzwakt. Netgear stuurde een afvaardiging naar Zwolle om te testen en te meten wat er nodig was voor een dekkend draadloos netwerk. ‘Ze wilden graag zelf komen kijken, omdat het om speciale panden gaat. Ze waren nieuwsgierig naar de prestaties van hun apparatuur in een omgeving met zoveel stoorzenders’, vertelt Bronkhorst. ‘Ze zijn de hele dag bezig geweest met het testen van de diktes van muren en het doormeten van de plafonds, om te bepalen hoeveel toegangspunten er nodig waren. Hun conclusie: het is allemaal mogelijk.’
De uitvoering
De implementatie was zeer goed voorbereid door Jellema Automatisering in samenwerking met de eigen technische dienst van De Librije. ‘De hele installatie heeft plaatsgevonden achter de schermen, dus onze gasten hebben er niets van gemerkt’, vertelt Bronkhorst. ‘Alle negentien hotelkamers zijn nu voorzien van draadloos internet, met een acces point verstopt in de ruimte boven de deur. De snelheid en bereikbaarheid van het netwerk is uitmuntend. Onze gasten zijn tevreden, maar ook wijzelf zijn erg blij met het resultaat. Want naast het gebruik van het netwerk door klanten en medewerkers maken ook verschillende camera’s in het hotel gebruik van het netwerk. Zo is er de webcam die bezoekers van De Librije-site een kijkje in de keuken gunt en de camera’s bij de receptie en de pantry, die het personeel zicht geven op gasten die binnenkomen en weggaan.
Over ondersteuning in geval van calamiteiten hoeft De Librije zich geen zorgen te maken: ‘Netgear heeft net zo’n grote passie voor service als wij, dus daar maak ik me totaal geen zorgen over’, zegt Bronkhorst.