Pc-makers komen terug op hun affaire met Android, het uitstapje is niet succesvol. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De tabletmarkt in zijn geheel en Android in het bijzonder zijn eerder gezien als de nieuwe groeimarkt – of redding – voor pc-producenten. Na grote overnames, forse investeringen en het ene na het andere product lijkt die droom nu voorbij. Na HP en eerder al Lenovo is nu ook Dell gestopt met zijn Android-tablets. Belangrijke nuance is wel dat het hier gaat om low-end toestellen. De concurrentie aan de onderkant van de markt is moordend.
Drie van de vijf grootste pc-leveranciers ter wereld trekken hun handen af van Android-tablets. De resterende twee zijn Apple, dat natuurlijk zijn eigen iOS heeft voor smartphones en tablets, en Samsung. Laatstgenoemde Android-reus heeft het ook moeilijk in de tabletmarkt, waar eerder al de groei afvlakte in de zakelijke markt. Kortom, het Android-tabletavontuur van de pc-makers is voorbij. Wat vind jij?
Apple heeft een set met eisen voor app-makers, een iPad app mag niet een vergrote iPhone-app zijn, een app is pas een iPad app als hij geoptimaliseerd is voor het grotere iPad scherm.
Google stelt die eisen niet aan de apps in de Play Store. Zo komt het dat de apps in de Play Store er op een tablet niet uitzien.
Combineer dat met het feit dat een tablet geen pc is, en dan is het logisch dat Android tablets niet goed verkopen.
Echter, goedkope Android tablets met een SD kaart slot zijn zeer geschikt om op de achterbank de reis naar Zuid Frankrijk draaglijker te maken: je kunt er een paar films op zetten.
Middeldure en dure Android tablets, die moeten concurreren met de iPad Mini of Air, die hebben het zwaar, die verkopen niet goed. En dat is precies de markt waar de pc makers zitten. Samsung blijft in die markt, die waren gestopt met Windows laptops, zij weten op hun naam nog wel wat verkopen te halen.
Oftewel: de stelling van de discussie klopt wel redelijk!