Chat-app Slack koerst aan op meer dan alleen e-mailvervanging. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Natuurlijk wil elk bedrijf maar al te graag een universeel gebruikt en onmisbaar iets verbeteren, overnemen en vervangen. In het verleden is dit met diverse technologieën en toepassingen al eens gedaan. Uiteenlopend van IRC, ftp en fax tot Kermit (en het kermit-protocol) en het ooit veelbelovende WAP. Het aloude e-mail is echter een bastion dat de tand des tijds en de ambities van vele leveranciers en start-ups heeft doorstaan.
Chat-app Slack is de nieuwste uitdager die mail wil vervangen met een functioneel rijker alternatief. Velen hebben dat eerder al geprobeerd, velen zijn daarin niet geslaagd. Toch maakt Slack nu wel kans, juist omdat het breder mikt. Daarbij ontplooit het bedrijf zijn ambities niet op eigen houtje. Zo heeft Slack al geïnvesteerd in veertien start-ups die aanvullende dingen voor het chat-platform maken. Connecties met Salesforce, tools voor developers, en meer. Slack is serieus op weg om meer dan een mailkiller te worden. Wat vind jij?
Nog nooit van gehoord…
Slack is niet alleen duurder dan e-mail (Zo’n 80 euro per jaar per gebruiker), het is iets anders en zeker geen vervanging, hooguit een aanvulling, of een vervanging voor e-mail binnen een team, waarbij *altijd* een deel buiten Slack zal blijven vallen en je dus weer een bron van kennis hebt die je moet doorzoeken om ergens te komen. Met Slack kun je beter samenwerken (dan e-mail), maar ik sta er een beetje dubbel in. Het is namelijk ook een concentratie killer. Slack is iets voor bepaalde teams en eco-systemen, maar zeker niet voor ieder team….
Zulke programma’s komen en gaan.
Wie een oplossing zoekt, kan met FOSS-komponenten zoiets voor zijn teams samenstellen, dat is goedkoper (ook met service) en je hebt zelf in de hand hoeveel privacy je wilt waarborgen.
Met Owncloud of Nextcloud, of Pydio dek je al een groot deel af, dat werkt ook.
Een mailkiller wordt dat niet, daarvoor is email nog veel te populair.
@Henri
Mee eens, het is de zoveelste ‘user-centric’ oplossing welke vergeet dat een team maar een klein deel is van een organisatie. Even voorwaarden van Slack doorgenomen en me verbaasd over het ‘datagraaien’ dat dit chat-platform doet aangaande browser, device, locatie enzovoort waardoor deze (net als tientallen andere ‘business’ apps) niet voldoet aan de eisen van de GDPR.