Zeg eens eerlijk: heeft u wel eens tegenover iemand gestaan die u zonder twijfel kende, maar wiens naam u volledig ontschoot? Of is het u wel eens overkomen dat een vriend vertelde over die prachtige dag vijf jaar terug toen u samen op dat leuke terras zat, alleen weet u er niets meer van? En bekijk eens een klassenfoto van vroeger. Wedden dat u de namen van minstens tien kinderen bent vergeten?
Geen punt, want gelukkig vergeten we allemaal héél veel dingen. Als je alles even goed zou onthouden, zou je geen onderscheid kunnen maken tussen herinneringen en zou alles even belangrijk zijn. Hoe snel we informatie precies vergeten, illustreert de zogenaamde Forgetting Curve of vergeetcurve. De grafiek werd geïntroduceerd door de Duitse psycholoog Ebbinghaus en toont aan hoe ontluisterend snel je nieuw aangeleerde kennis weer kwijtraakt. Het maakt daarbij niet uit hoeveel je hebt geleerd: de eerste dagen na het leren verloopt de curve steil en vergeet je relatief veel, daarna vlakt de curve af.
De enige manier om het proces van vergeten te stoppen is door het herhalen van het geleerde. Door continu bezig te zijn met de kennis die je hebt opgedaan en deze toe te passen, blijft het ‘vers’ in je geheugen en ben je in staat om dat wat je hebt geleerd te blijven reproduceren.
Wanneer je een opleiding of een training hebt afgerond en je wilt het geleerde opnieuw kunnen inzetten, zul je het dus in de praktijk moeten toepassen en ermee moeten oefenen. Continuous learning, in theorie en praktijk.
Leren is een business process
De gezaghebbende Brandon Hall Group meldde het onlangs nog maar eens als een van de huidige trends in ‘leren’: leren is een business process, dat geïntegreerd is in werken. Werknemers hebben steeds minder tijd voor een opleiding of training. Tegelijkertijd wordt de noodzaak voor het verwerven van extra kennis steeds groter. Dit zorgt ervoor dat online leren in kleine, gepersonaliseerde modules aan populariteit wint, terwijl het nut en de noodzaak van klassikaal leren blijft afnemen.
Anno 2016 hebben werknemers behoefte aan toegang tot een grote kennisbasis die ze kunnen aanspreken op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. En dat willen ze kunnen doen vanaf het device dat op dat moment het beste uitkomt en op de plek waar ze op dat moment zijn. Ook mobiel, met een smartphone of tablet.
Weggegooid geld
Maak van leren en kennisontwikkeling in algemene zin dus een integraal onderdeel van uw bedrijfsvoering, om te voorkomen dat uw investeringen in trainingen en opleidingen niets meer dan weggegooid geld zijn. Doorgroeien naar een continu lerende organisaties is het ‘leren van de toekomst’.
En o ja, misschien moet u dit blog over een week of wat nog eens teruglezen. Grote kans dat u tegen die tijd bent vergeten wat ik nu vertel…