Cloud computing komt niet vóór 2013 op grote schaal van de grond, zo voorspelt marktonderzoeksbureau Gartner. In juni zei het onderzoeksbureau nog dat cloud computing aan het begin staat van een inburgeringsproces. Snel gaat het blijkbaar niet met deze nieuwe vorm van dienstverlening, want Gartner denkt dat bedrijven hun applicaties en data voorlopig liever binnen eigen datacenters beheren.
Tot eind 2012 zullen organisaties meer investeren in hun eigen ‘private clouds’ dan in de diensten van ‘cloud providers’, zo voorspelt analist Phil Dawson van Gartner.
De onderzoeker verwacht dat organisaties wel steeds meer gebruik zullen maken van beheertechnieken en -standaarden die cloud providers ook toepassen binnen hun datacenters, zoals virtualisatie en schaalbaarheid. Dat zal volgens hem de overstap naar de uitbesteding van serverdiensten in de toekomst vergemakkelijken.
Uitzonderingsgevallen
Tot eind 2012 zal cloud computing echter vooral worden ingezet in uitzonderingsgevallen. In driekwart van de gevallen zal deze nieuwe vorm van dienstverlening – die volgens sommigen overigens helemaal niet zo nieuw is – worden ingezet door organisaties die op de korte termijn grote dataverzamelingen willen doorzoeken, en door startende ict-bedrijfjes. Die beschikken meestal nog niet over een uitgebreide ict-infrastructuur en kunnen nu al baat hebben bij het uitbesteden van hun serverdiensten en hosten van hun applicaties, zo schrijft Dawson.
Gartner definieert cloud computing als ‘een computationele stijl waarbij ict schaalbare en elastische mogelijkheden biedt die worden geleverd als dienst aan klanten via het gebruik van internettechnologie’. Deze definitie verklaart Gartner ook van toepassing op private rekenwolken van bedrijven, alleen gaat het dan om interne in plaats van externe klanten.
WOLKIGHEID VOLGENS GARTNER
Gartner noemt de volgende vijf kenmerken, die tezamen volgens het marktanalysebureau een maat vormen voor de ‘wolkigheid’ van een bepaalde dienst.
Gebaseerd op diensten
Klant- en leverancierbesognes zijn van elkaar gescheiden via een ‘service interface’. Die interface verbergt de implementatiedetails en maakt een geautomatiseerde respons mogelijk. De geleverde dienst is klaar voor gebruik, doordat de techniek ten dienste van de dienst staat, in plaats van andersom. Het niveau van dienstverlening moet objectief meetbaar zijn, via ict-resultaten zoals beschikbaarheid en responstijd.
Schaalbaar en elastisch
Wanneer de klant dat wil, kan de capaciteit van de dienst geautomatiseerd omhoog of omlaag worden bijgesteld. Een rekenwolk is daardoor schaalbaar en elastisch. Schaalbaarheid is een kenmerk van de onderliggende infrastructuur en softwareplatformen. Elasticiteit is een kenmerk van het economische model: het betekent dat het er niet of nauwelijks economische sancties staan op het veranderen van de hoeveelheid capaciteit die wordt afgenomen.
Gedeeld
Diensten delen een verzameling hard- en softwarebronnen. Ict-bronnen kunnen daardoor efficiënt worden benut, waardoor rekenwolken relatief goedkoop kunnen worden aangeboden.
Betalen per gebruikseenheid
Het gebruik van rekenwolken wordt geautomatiseerd bijgehouden om verschillende betalingsmodellen mogelijk te maken. Deze modellen zijn gebaseerd op gebruik in termen van bijvoorbeeld tijdseenheden of datahoeveelheden, niet op de kosten van de apparatuur.
Gebruik van internettechnologie
De dienst wordt geleverd gebruikmakend van internetformaten en -protocollen, zoals http, ip en Representational state transfer (REST).