BOSKALIS besteedt middleware uit aan ESTREME
Boskalis, een van ’s werelds grootste maritieme dienstverleners, legt de focus op de innovatie van haar core-business. Dat geldt ook voor de IT-afdeling, waar onlangs tien ICT gerelateerde kavels zijn uitbesteed. Dat levert een ander – meer op regie georiënteerd -besturingsmodel op, dat Boskalis de ruimte geeft om innovaties sneller te implementeren. Eén van die kavels is het BizTalk-beheer, waarvoor ESTREME inmiddels de volledige eindverantwoordelijkheid draagt. Karel Parre – manager Data Analytics & Integration Boskalis -, Paul Meijer – vendormanager Integration Boskalis – en Bert van Ark – integratiespecialist en mede-oprichter van ESTREME – vertellen over het hoe en waarom.
Kennis en continuïteit
Parre: ‘We hadden een klein BizTalk-team op ons middleware platform. In het begin leidden we daar onze eigen mensen voor op, maar die hadden daarnaast ook andere taken. Naarmate de berichtenstroom toenam, merkten we dat we qua kennis en opleiding niet meer het gewenste niveau konden bereiken. Bovendien wilden we minder kwetsbaar zijn.’ Uitbesteden was dus om meerdere redenen een logische keus. ‘Het is voor een partij als ESTREME wél vanzelfsprekend om over state-of-the-art kennis te beschikken over bedrijfsintegratie, applicatie-integratie en datamanagement. Zij doen niet anders, bij ons en bij hun andere klanten’, aldus Parre. ‘Voor ons is dat veel lastiger. Wij zijn niet voor niets een bagger-, sleep- en installatiebedrijf en willen juist op dat vlak innoveren.’ Ook de continuïteit wilde Boskalis beter waarborgen. Voorheen was het bedrijf voor haar 24/7-bereikbaarheid afhankelijk van de welwillendheid van de individuele medewerker. Nu neemt ESTREME dat volledig over. Meijer: ‘We hebben klanten in 90 landen. Je kunt aan iemand in Zuid-Korea niet uitleggen dat een scheepsbevoorrading niet lukt omdat kritische interfaces niet beschikbaar zijn.‘
Volledige eindverantwoordelijkheid
Het aanbesteden van het BizTalk-kavel was nog niet zo makkelijk. Na een eerste inventarisatie bleek dat er niet zoveel bedrijven zijn die op hun website hebben staan: “Wij doen BizTalk beheer!”. Laat staan “We doen het graag en we doen het goed”.’ Parre: ‘Partijen willen vaak wel een interface bouwen, maar vervolgens niet de verantwoordelijkheid voor een adequate werking of de performance op zich nemen. En daarin viel ESTREME op. Zij gaven aan dat ze de volledige eindverantwoordelijkheid willen dragen. Daarin zijn ze uniek. En wij denken dat ze dat ook kunnen. Ze zijn gewoon eager om het te doen en goed te laten verlopen.’
Hoe belangrijk is BizTalk voor Boskalis?
Het concept van BizTalk stelt Boskalis in staat om in één keer wereldwijd alle projecten te bevoorraden, financieel af te wikkelen en te bemensen. Ook de inter-company facturering en de HR-applicatie maken een belangrijk onderdeel uit van de BizTalk-oplossing. Meijer: ‘Neem bijvoorbeeld het Suezkanaal; daar is een aantal doorvaartmomenten per dag. Je moet dus op tijd voor de sluis liggen en dat kan alleen als je bevoorrading op orde is, je mensen op tijd betaald zijn en het project duidelijk is. Gegevens die allemaal via BizTalk op het schip binnenkomen.’ Via BizTalk lopen in totaal zo’n 600 berichtenstromen, die ieder hun eigen complexiteit en logica hebben. Parre: ‘Ook daarom waren we op zoek naar een bedrijf als ESTREME, dat signaleert en helpt als er in dit proces iets fout loopt.
Klein versus groot
ESTREME is een relatief kleine partij voor multinational Boskalis. Dat leverde in de aanbestedingsprocedure wel wat hick-ups op. Bert: ‘ESTREME is natuurlijk solvabel, maar de onderhandelingen en garantiestellingen die bij zo’n groot bedrijf als Boskalis horen waren wel wat overweldigend.’ Parre: ’We zijn er gelukkig uitgekomen en konden ook intern goed uitleggen dat ESTREME misschien niet beschikt over de meest gelikte presentatie, maar wel overtuigend beschikt over het juiste vakmanschap.’
En hoe nu verder …
Dit uitbestedingstraject geeft Parre en Meijer armslag voor IT-beleid op de langere termijn. Parre: ‘We krijgen nu de gelegenheid ons te richten op Business Intelligence en datamanagement. Het geeft ons ook tijd voor stappen als de rationalisatie van interfaces, andere manieren van intercompany-verkeer en betere rapportages.’ Bij zowel Boskalis als ESTREME is er een tendens om op te schuiven naar Cloud-diensten en (meta-) datamanagement. En dan staat natuurlijk Boskalis ook niet stil: recent is het Engelse bedrijf Gardline overgenomen, en daar volgt ook op IT-gebied een golf aan werkzaamheden uit. Meijer: ‘Ook met die applicaties moeten we kunnen communiceren en we moeten ze – via ESTREME – in beheer nemen.’ En daar hebben ze bij Boskalis alle vertrouwen in. Meijer: ‘Het is klein duimpje die een grote reus ontzorgt!’