Je kunt geen it-vakblad openslaan of je leest over service oriented architectures (soa’s). Oftewel open architecturen waarbinnen allerlei systemen samenwerken en informatie uitwisselen. De softwaremarkt maakt nog maar weinig gebruik van de mogelijkheden van soa. Zij ziet haar klanten namelijk liever alle software van één leverancier afnemen. Bovendien lijken met name grote organisaties geïnteresseerd te zijn in dit soort ‘high end’-concepten.
Vanuit de klantzijde is er echter wel degelijk belangstelling voor deze ontwikkeling. Ook binnen het mkb. Hierbij speelt een goede open architectuur van de backoffice een grote rol. Daardoor is het mogelijk alle systemen te integreren, zodat bedrijven efficiënter en accurater kunnen werken. Bovendien komt zo de weg vrij voor ketenintegratie: het geautomatiseerd samenwerken van partners binnen de handelsketen. Hoe kan dit gerealiseerd worden? De oplossing op deze vraag is eenvoudig. Met standaard business software, een generieke backoffice-server en webservices kun je als bedrijf in feite alles doen wat je wilt. Zo kun je het beste backoffice-systeem combineren met het beste frontoffice-systeem. Zelfs als ze niet van één leverancier afkomstig zijn. En je kunt via een portal informatie uitwisselen met allerlei ketenpartners, van toeleveranciers tot klanten.
De ict-partner speelt hierbij een centrale rol. Hij kan in principe iedere gewenste webservices-oplossing voor zijn klanten realiseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan algemene toepassingen zoals het online en vanuit het erp-systeem controleren van kredietgegevens of adres- en postcodeinformatie bij externe partijen, maar denk ook aan heel specifieke oplossingen. Zo is het mogelijk om vanuit het logistieke systeem toegang te krijgen tot een portal met informatie over computersupplies. Dit versnelt het inkoopproces, omdat je, nadat je producten hebt vergeleken, direct een bestelling kunt plaatsen en aan de leverancier kunt sturen. De leverancier kan op zijn beurt de bestelling automatisch verwerken. Een mooi voorbeeld van volwaardige ketenintegratie. Een ander voorbeeld is een onderhoudssysteem, dat via de pda en webservices in het veld beschikbaar is voor monteurs… Kortom, alles is mogelijk, voor ieder bedrijf en voor iedere toepassing.
Mijn boodschap? Ict-partners, bied je klanten ‘the best of both worlds’! Laat ze voor ieder bedrijfsproces de beste oplossing kiezen en integreer deze snel en eenvoudig via een webservice. Sluit ze ook aan op brancheportals voor de uitwisseling van informatie en uw klanten profiteren optimaal van de mogelijkheden van ketenintegratie. De technologie is er klaar voor, net als de markt. Het is gewoon een kwestie van doen!
Casper Haspels
Commercieel directeur AccountView