Altijd bereikbaar zijn; nooit meer kansen missen omdat de medewerker in de auto zit of op kantoor niet op zijn plaats zit. De komst van de mobiele telefoon, en later toestellen met alle functionaliteit van het kantoor, hebben veel veranderd in de manier waarop we zaken doen. We lijken ‘übermobiel’ te zijn geworden. Je zou denken dat met die continue bereikbaarheid de zaken gesmeerder lopen dan ooit. Maar schijnt bedriegt Vooral als je het hebt over de daadwerkelijke bereikbaarheid.
Hoe vaak komt het niet voor dat je bij een mobiele telefoon doorgeschakeld wordt naar een voicemail of nog erger, dat de persoon geen voicemail heeft? Ook via de receptioniste bellen is geen gegarandeerd succes. Als er eenmaal een voicemailbericht of e-mail is achtergelaten, duurt het vaak nog een halve dag voordat er een reactie komt. Hierbij hebben we het nog niet eens over de gevallen waar mensen ziek zijn of op vakantie en helemaal niet meer omkijken naar hun zakelijke telefoon. Het mobiele kantoor lijkt vaker ‘out of office’ te zijn dan ‘in business’. Medewerkers zien hun mobiele toestel in de praktijk toch vaak nog niet als volwaardig zakelijk communicatiemiddel.
Op technisch vlak is ‘the sky the limit’ en kan onbereikbaarheid makkelijk worden voorkomen. Zo kunnen bijvoorbeeld alle nummers van de werknemer automatisch doorgeschakeld worden naar één mobiel toestel. In geval van afwezigheid, vakantie of ziekte neemt de centrale deze over zodat degene die belt altijd te woord wordt gestaan en direct weet waar hij aan toe is. Een ideale situatie, maar vaak nog geen dagelijkse praktijk. In de tussentijd is het voor werkgevers zaak te zorgen dat het mobiele kantoor echt tussen de oren van de werknemer zit. Als deze actie geslaagd is, dan kunnen pas de geboortekaartjes de deur uit: “Verheugd delen wij u mede de geboorte van onze jongste telg, de übermobiel!”
Eildert van Dijken
Key account manager Ericsson Enterprise
Klinkt fantastisch!
Als je privacy nu eens zou vergeten, je mobiel wist wat je doet en waar je bent, en dit slim zou delen. Dan zou het allemaal makkelijk kunnen.
Je zou bijna denken: mensen willen helemaal niet bereikbaar zijn als het erop aan komt.
Er is een parallel: zou jij jezelf door je Outlook-agenda laten leiden als iedereen daar afspraken in kan zetten? Zo willen we zelf ook controle houden op hoe, waar en voor wie we bereikbaar zijn. Het gaat dus niet om techniek…
Groeten,
Evert
Ik werk namens ISC in Freeband FrUX (Freeband user eXperience) aan onderzoek rondom 4G bij Politie Nederland.