De notebook is hard op weg de ‘gewone’ desktop te verdringen. Toshiba, notebookfabrikant bij uitstek, profiteert hier optimaal van: in het tweede kwartaal van 2006 verkocht het bedrijf in ons land bijna twee keer zoveel notebooks als in hetzelfde kwartaal van 2005. Dit blijkt uit onlangs gepubliceerde cijfers van Gartner.
In het tweede kwartaal van dit jaar is het aantal verkochte pc’s in Nederland met 1 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden. Deze geringe terugval is in ieder geval niet te danken aan de notebookverkoop: was vorig jaar slechts een derde van de verkochte pc’s een notebook, in kwartaal twee van dit jaar was dat al zo’n 42 procent. Daarmee is de notebookmarkt met bijna 25 procent gegroeid.
Nek aan nek
Die daling van 1 procent ligt al helemáál niet aan Toshiba. Vorig jaar stond het bedrijf reeds op nummer 4 wat de notebookverkopen betreft, maar de verschillen met de top 3 waren nog vrij groot. Nu niet meer: met een verkoopstijging van maar liefst 97,4 procent bedraagt het aandeel van Toshiba op de Nederlandse notebookmarkt bijna 15 procent, de nummer 2 en 3 daarbij op de hielen zittend.
Toshiba groeide het hardst in de consumentenmarkt: het marktaandeel ging van 3,3 naar 8,1 procent en de verkoopstijging bedroeg maar liefst 141,4 procent. De populaire Satellite-reeks is hoofdverantwoordelijke voor de explosieve groei van het merk.
Dirk Thomaere, algemeen directeur van Toshiba Information Systems Benelux, legt uit waarom het zo goed gaat: “Onze groei is vooral te danken aan de goede prijs/kwaliteitverhouding van de pc’s die we op de markt brengen, de uitstekende samenwerking met onze resellers en de tomeloze inzet van onze mensen.”