Tijdens een exclusieve bijeenkomst in het Nokia Research Center in Oulu, Finland deelt Nokia zijn visie op de toekomst van convergentie tussen internet en mobiliteit.
Tero Ojanperä, cto bij Nokia in zijn openingstoespraak: "Om vóór te blijven op dit vlak en consumenten over te halen met nieuwe innovatieve producten en diensten zullen bedrijven op veel vlakken opener moeten worden." Hij doelt op intensievere samenwerking met academici, wetenschappers en ontwikkelaars, maar ook de directe interactie met klanten wordt van steeds groter belang.
Nieuwe foefjes
Nokia liet ook een aantal nieuwe technologische doorbraken zien, waaronder MOSH, een one-to-many distributieplatform. Dit is een kanaal voor ontwikkelaars en bedrijven om applicaties en ander materiaal voor mobiele apparaten te publiceren voor een wereldwijd publiek.
Widsets is nog zo'n nieuwe technologie: een mobiele internetdienst met meer dan drie miljoen geregistreerde gebruikers en meer dan 2000 widgets. Hiermee kunnen mensen hun favoriete internet content delen en gebruiken, en hun eigen content creëren en publiceren.
Point & Find is een nieuwe manier om je omgeving te leren kennen, via de camera op een mobiel apparaat. Het apparaat toont dan relevante informatie over waar je naar kijkt, door real-time informatie van de internet te halen.
Mobiele webserver
Nokia kondigde ook een herlancering van zijn Beta Labs site aan, met op www.nokia.com/betalabs meer interactieve trekjes. Hieromheen is een sterke online gemeenschap vooral techneuten en mobiele enthousiasten die er qua technologie vroeg bij willen zijn.
Nokia demonstreerde verder Mobile Web Server, een beta lab applicatie die op S60 smartphones draait. Hierdoor kan het mobiele apparaat als internetserver fungeren. Volgens Nokia voert Mobile Web Server de ontwikkeling van Web 2.0 gemeenschappen naar een hoger niveau omdat het de nadruk legt op decentralisatie als een manier om een andere soort gemeenschap te creëren.
Podcast interviews met de presentatoren zijn beschikbaar op www.nokia.com/press/twwln.