Het onderwijs ‘verzakelijkt’. Meer dan ooit worden onderwijsinstellingen beoordeeld op hun financiële prestaties. Met een sterk veranderende informatiebehoefte als gevolg. Een uitstekende reputatie op het gebied van business intelligence maakt VCD tot een interessante partner. Een recent project is de ontwikkeling van een Management Informatie Systeem (MIS) voor de Christelijke Hogeschool Nederland (CHN).
Internationaal georiënteerd onderwijs
De CHN is een hogeschool met gespecialiseerde opleidingen en commerciële diensten voor onderwijs, zorg- en servicemanagement.
Naast vestigingen in Leeuwarden, Groningen en Emmen heeft de instelling vestigingen in Qatar, Thailand en Zuid-Afrika. Internationaal
onderwijs staat dan ook centraal bij de CHN. Ruim tien procent van de 6.600 studenten is van buitenlandse afkomst. De CHN heeft 560 medewerkers.
Eén overkoepelend informatiesysteem
In een sector waar circa 70% van de kosten voortkomen uit personeel, spreekt de belangstelling voor business intelligence voor zich. De informatiebehoefte varieert van basale personeels- en contractgegevens tot complexe analyses; bijvoorbeeld van de begrote en werkelijke loonkosten en het ziekteverzuim. Het leggen van kruisverbanden is daarbij cruciaal.
Welke invloed heeft bijvoorbeeld één procent stijging of daling van het ziektepercentage op de verzuimkosten? Ook bij de CHN leefden dergelijke vragen. Fred de Wilde, hoofd finance & control: "We zochten dan ook naar één systeem voor het ontsluiten en koppelen van de personele en financiële informatie. Een systeem dat alle handmatige maandelijkse rapportages geautomatiseerd produceert. Alleen al dat laatste scheelt ons fte's."
Eenvoudig instappen: VCD Groeimodel
Op dit moment is het MIS van de CHN nog in ontwikkeling. Zoals het systeem ook ná oplevering in ontwikkeling zal blijven. Fred de Wilde: "Deze oplossing is een tussenstap naar een nog uitgebreider informatiesysteem." Met het Business Intelligence Groeimodel biedt VCD daartoe alle mogelijkheden. Organisaties kunnen daarmee instappen met eenvoudige oplossingen en doorgroeien naar allesomvattende managementinformatiesystemen. Bijvoorbeeld met balanced score cards en andere grafische prestatiesignaleringen.
Opdrachtgevers
VCD voerde business intelligence projecten uit voor zo'n 20 onderwijsinstellingen. De verwachting is dat dit de komende periode sterk zal toenemen gezien de focus van VCD.
Recente opdrachtgevers zijn:
Hogescholen:
Windesheim
Christelijke Hogeschool Nederland
ROC's:
ID College
Helicon Opleidingen
Voortgezet onderwijs:
Scholengemeenschap De Nuborgh
Stichting Scholengroep
Christelijk Onderwijs
Stichting Purmerendse
Scholengemeenschap