Voor studenten die een baan zoeken, zijn personeelsadvertenties in kranten en persoonlijk advies dé informatiebron, al is Internet meer en meer het startpunt.
Dit blijkt uit een studie van Matchone. Dit wervings- en selectiebureau, dochter van Heracles, heeft afgelopen voorjaar 520 laatstejaars studenten gevraagd naar hun visie op ‘werk’. De ondervraagden zijn verspreid over tal van studierichtingen en universiteitssteden.
Ongeveer eenvijfde van hen begint de speurtocht naar een nieuwe baan op Internet. Ruim de helft ziet de personeelsadvertenties in dagbladen en tijdschriften alsIntermediair enCarp als belangrijkste informatiebron. Gelukkig voor Matchone stapt een kwart naar een wervings- en selectiebureau vanwege het vacature-aanbod (55 procent), persoonlijk contact (36 procent) en kennis van zaken (31 procent).
Andere opvallende uitkomsten: 83 procent van de laatstejaars academici denkt twee jaar of langer bij de eerste werkgever te blijven. Slechts 4 procent geeft aan dat dit niet langer zal zijn dan een jaar. Een meerderheid (68 procent) is bereid te verhuizen voor het werk. Ruim 70 procent wil gemiddeld een half uur tot een uur aan reistijd besteden om bij de werkplek te komen. Langer dan een uur vind slechts 9 procent acceptabel.