De reclamebestedingen van Internetbedrijven in Nederland zijn dit jaar flink gegroeid. Tot september is ruim 24 miljoen gulden uitgegeven.
Dit blijkt uit de cijfers van BBC De Media en Reclame Bank. In samenwerking met IAB Nederland en de grootste Internet-exploitanten is informatie verzameld over de bestedingen aan webvertising op adverteerdersniveau.
De cijfers over de eerste 8 maanden van 2000 zijn nu beschikbaar. In totaal is 24.070.718 gulden uitgegven. De top lag in juli met ruim 5 miljoen gulden. In augustus zakte dit tot meer dan 2,5 miljoen, maar dat is een normaal beeld in de zomer.
Altavista heeft 914.233 gulden uitgegeven om via reclamecampagnes zijn naamsbekendheid te vergroten. Planet Media komt op 861,552 gulden. Andere bedrijven die veel op Internet adverteren zijn Lycos, KPN Telecom, QXL, IPN, Exact, UPC, Bertelsmann Online, Jobs & Adverts, Freeler, VNU, TMPW, Dutchtone en Amici. De laatste legde 263.252 gulden neer voor een digitale campagne.