De problemen bij de Electronic Messaging Association (EMA) in de VS blijken niet van toepassing op de Europese EMA (EEMA).
"Helaas kan ik geen commentaar geven op de huidige situatie van de EMA in de Verenigde Staten, maar ik kan wel zeggen dat de European Electronic Messaging Association een kerngezonde en uiterst actieve organisatie is", zegt Dave Hobart, directeur van de EEMA in een reactie op de berichten dat zowel de EMA als zijn Europese evenknie in grote financiële problemen zouden verkeren. E-mailtjes aan de EMA worden niet meer beantwoord, de telefoon wordt niet meer opgenomen en de website niet meer bijgehouden.
In Londen, op het hoofdkantoor van de EEMA, kijkt men echter verbaasd op als men wordt geconfronteerd met het bericht dat ook de Europese EMA op sterven na dood zou zijn. De EMA en de EEMA staan volledig los van elkaar, zo verzekert Dave Hobart. "De EEMA is een non-profit-organisatie die financieel gezond is. Onze leden en de Raad van Bestuur zien er bovendien streng op toe dat dat ook zo blijft. Het geld dat we verdienen met onze activiteiten wordt teruggepompt in de organisatie en we hebben momenteel geen enkele schuld," aldus Hobart.
Volgens de directeur is de EEMA destijds weliswaar opgericht als een organisatie die zich bezighield met e-mail en messaging, maar heeft ze zich in de loop der jaren regelmatig gemoderniseerd. "Wij zijn meegegroeid met de ontwikkelingen binnen de industrie", zegt Hobart. "Van Internet naar e-commerce, en van daar naar e-business en m-commerce. Op die terreinen valt voor een organisatie als de onze voorlopig nog genoeg te doen!"