Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een consumentenpanel samengesteld dat de nieuwe Wap-diensten van de ‘zwaan’ gaat uitproberen.
Hun bevindingen zijn nodig om de diensten op de behoeften af te stemmen. Een groep van 20 Flying Dutchman Royal Wing-deelnemers (en die vliegen veel) hebben een Wap-toestel gekregen om de services uit te proberen. Het gaat dan om de mogelijkheid om via deze speciale telefoons vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek in te checken voor alle vluchten vanaf Schiphol.
Deze mobiele incheck-dienst is alleen beschikbaar voor mensen die met alleen handbagage reizen en is alleen beschikbaar voor de vaste klanten
Sinds kort kan evenwel iedereen die dat wil via de Wap-telefoon actuele vertrek- en aankomsttijden raadplegen van alle vluchten van KLM, KLM UK en Northwest Airlines. Afhalers en wegbrengers kunnen op deze manier ook op de hoogte blijven van vertrek- en aankomsttijden. Aan deze service zijn geen extra kosten verbonden.
Met deze diensten speelt KLM in op de ontwikkelingen op de zeer snel groeiende markt voor mobiele telefonie. Op dit moment zijn er in Nederland 125.000 bezitters van een Wap-telefoon. Verwacht wordt dat in 2005 ongeveer 9,2 miljoen Nederlanders mobiel Internet gaan gebruiken.